لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

حمله ارتش سوریه به مواضع مخالفان در شمال حمص با پشتبیانی روسیه


ارتش سوریه و شبه نظامیان هم‌پیمان آن روز پنجشنبه ۲۳ مهر​ماه، با پشتیبانی جنگنده‌های روسی به مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت دمشق در شمال شهر حمص یورش بردند. این حمله یکی از پایگاه‌های استراتژیک مخالفان حکومت بشار اسد را هدف قرار داده‌ است.

مناطقی که هدف حمله قرار گرفته‌اند، در کنترل شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) نیستند.

عملیات روز پنجشنبه ادامه حملات زمینی به شمار می‌آید که نیروهای دولتی سوریه از بیش از یک هفته پیش با پشتیبانی هوایی روسیه به مناطق تحت تصرف گروه‌های مسلح مخالف در غرب سوریه آغاز کرده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که ارتش، بامداد پنجشنبه، پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای «عملیات نظامی» خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقرش لندن است و با شبکه‌ای از منابع خبری داخل سوریه در ارتباط است نیز گزارش داد که در منطقه تیر معله در حدود پنج کیلومتری شمال حمص، دستکم پنج غیر نظامی و شش تن از جنگجویان مخالف، کشته شدند.

بنا بر این گزارش، شهرک تلبسیه در شمال حمص و روستاهای اطراف آن، شاهد حملات هوایی شدید بود. در مناطق جنوب این شهرک نیز درگیری‌های شدیدی در گرفت.

ارتش سوریه با پشتیبانی متحدان خارجی‌اش از جمله نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، حملاتی زمینی برای بازپس گیری مناطق تحت تصرف مخالفان مسلح آغاز کرده است. این حملات از پشتیبانی هوایی ارتش روسیه برخوردار است.

ارتش سوریه به دنبال آن است تا مناطقی در استان‌های حمص، ادلب و لاذقیه در شمال غرب این کشور را از مخالفان باز پس گیرد. فرماندهان محلی گفته‌اند که ارتش سوریه با کمک نیرو‌ها و تجیهیزات ایرانی، خود را برای حمله زمینی بزرگی به مناطق تحت کنترل مخالفان در استان حلب در نزدیکی مرزهای ترکیه، آماده می‌کند.

بازپس گیری این مناطق توسط ارتش سوریه باعث می‌شود که دولت اسد بتواند کنترل مناطق مرتبط کننده دمشق پایتخت سوریه با مناطق اقلیت علوی نشین را، بار دیگر در دست گیرد.

تلویزیون دولتی سوریه به نقل از منبع نظامی خود گزارش داد که ارتش و متحدانش، کنترل دو روستای «الخالدیه» و «الدار الکبیره» واقع میان حمص و تیر معله را از مخالفان باز پس گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از پیشروی نیروهای دولتی در الخالدیه خبر داده اما افزوده است که درگیری‌های شدید همچنان در این منطقه در جریان است.

فرمانده یکی از گروه‌های مخالف گفته است: «خطوط مقدم نبرد در حمص هدف حملات شدید هوایی است. غیر نظامیان هم در حال کشته شدن هستند. هدف، فشار نظامی و یورش نیروهای نظام به منطقه است».

او افزود که شمار کشته شدگان هنوز مشخص نیست اما نام‌های پنج‌تن را ذکر کرد که مرگ‌شان مستند شده. دو تن از آن‌ها دختر و دو تن دیگر زن هستند.

عبدالرحیم الدهیق یکی از معلمان در تلبیسه به خبرگزاری رویترز گفته است: «چهار غیر نظامی کشته شده‌اند. یکی از مدارس پیش از آغاز ساعت درس بمباران شد. هواپیما‌ها بر فراز شهر در حال پروازند».

او افزود: «می‌خواهند راه حمص تا حماه را باز کنند. پروازهای شناسایی و حملات هوایی بدون توقف ادامه دارد».

او ادامه داد: «مردم مشغول حفر پناهگاه هستند. هیچ‌کس نمی‌خواهد برود. در سرزمین خود خواهیم مرد اما بیرون رانده نمی‌شویم».

در واکنش به گزارش‌هایی از کشته شدن غیر نظامیان، یک منبع نظامی سوری گفته است که نیروهای این کشور و همچنین جنگنده‌های روسیه، غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند.

او، گروه النصره شاخه القاعده در سوریه را به کشتار غیر نظامیان متهم کرد.

XS
SM
MD
LG