لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

رهبر مخالفان سوريه خواستار خروج نيروهای نظامی ايران از سوريه شد


معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف مخالفان سوريه
معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف مخالفان سوريه
معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف مخالفان سوريه، روز چهارشنبه، دوازدهم دسامبر، از جمهوری اسلامی ايران خواست تا کارشناسان نظامی خود را که به حکومت بشار اسد کمک می رسانند، از اين کشور خارج کند.

آقای خطيب اين اظهارات را در نشست «دوستان سوريه» در مراکش بیان کرد و گفت: «ما از ايران می خواهيم تا تمام کارشناسان خود را از سوريه خارج کند و از رهبران گروه حزب الله (لبنان) نيز می خواهيم تا همه جنگجويان خود را از اين کشور بيرون ببرند، چرا که خون آنها نبايد در مسير دفاع از رژيمی سنگدل و به تاريخ پيوسته هدر برود.»

جمهوری اسلامی ايران متهم است که در جريان ۲۱ ماه قيام گروه های مختلف مردمی عليه حکومت بشار اسد با فرستادن کارشناسان خود و تجهیزات نظامی، به سرکوب اعتراض ها در اين کشور یاری رسانده است.

مقام های تهران اين اتهام را رد می کنند و در مقابل، قدرت های خارجی را به دليل آنچه ارسال سلاح برای شورشيان عنوان کرده اند، در خشونت های سوريه مقصر قلمداد می کنند.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه، ۲۱ آذرماه، در سخنانی گفت که «مقصران وضعيت کنونی در سوريه، کسانی هستند که آن را به جنگ داخلی و تخريب و برادرکشی کشانده اند.»

به گفته وی، «همه خواسته های ملت ها بايد از روش های متعارف و به دور از خشونت برآورده شوند.»

در حالی که ايران می گوید حضور نظامی در سوريه ندارد ولی مخالفان بشار اسد در مردادماه سال جاری با انتشار ويدئويی اعلام کردند که ۴۸ نظامی ايرانی که عضو سپاه پاسداران هستند را به گروگان گرفته اند. در اين ويدئو ادعا شده بود که افراد ياد شده به منظور کمک به نظام بشار اسد در نبرد با مخالفان، به سوريه اعزام شده‌اند.

ايران افراد به گروگان گرفته شده را «بازنشسته های سپاه و ارتش» معرفی کرده و از کشورهای همسايه به ويژه ترکيه خواسته است تا برای آزادی آنها تلاش کنند. اين ۴۸ ايرانی همچنان در گروگان مخالفان حکومت دمشق هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف مخالفان بشار اسد، در سخنان روز چهارشنبه خود از اقليت علوی سوريه خواست تا با به راه انداختن کارزار نافرمانی مدنی، عليه حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، دست به قيام بزنند. آقای اسد وابسته به اقليت قومی علوی هاست که در حال حاضر با نبرد مسلحانه نيروهای شبه نظامی سنی روبرو است.

آقای خطيب گفت: «پيام مستقيم ما به برادران علوی اين است: انقلاب سوريه دست های خود را به سوی شما دراز می کند، شما هم دست های خود را دراز کنيد و نافرمانی مدنی را بر ضد رژيم آغاز کنيد چرا که اين رژيم، شما را نيز همانند ما سرکوب کرده است.»

رهبر ائتلاف مخالفان سوريه در نشست مراکش تاکيد کرد در صورتی که رژيم بشار اسد از سلاح های شيميايی عليه مخالفان استفاده کند، قدرت های جهانی بويژه روسيه مسوول خواهند بود.

در هفته اخير برخی از سازمان های اطلاعاتی آمريکايی و اروپايی هشدار داده بودند که ارتش سوريه اقدام به جابجايی ذخاير سلاح های شيميايی خود کرده است و اين احتمال را مطرح کردند که بشار اسد قصد دارد تا از اين سلاح ها عليه مردم خود استفاده کند.

رهبران غربی در اين زمينه شدیدا به رژيم سوريه هشدار داده و اعلام کرده اند که به این اقدام، واکنش شديدی نشان خواهند داد.

معاذ الخطيب در نشست ماه گذشته گروه های مخالف بشار اسد در دوحه قطر به رهبری ائتلاف جديد اپوزيسيون موسوم به «ائتلاف ملی نيروهای مخالف و انقلابی سوريه» برگزيده شد. تاکنون آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی این ائتلاف را به رسمیت شناخته اند.
آقای خطیب روز چهارشنبه خواستار «حمایت واقعی» این کشورها و نه فقط شناسایی ائتلاف مخالفان از سوی آنها شد.
XS
SM
MD
LG