لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

«سوریه برای برقرای ثبات در عراق تلاش می کند»


سفر آقای طالبانی به سوریه شش روز طول کشید.
سفر آقای طالبانی به سوریه شش روز طول کشید.

در پایان دیدار شش روزه جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، از دمشق، سوریه در بیانیه‌ای متعهد شد تا تمام تلاش خود را برای برقراری ثبات در عراق به کار ببندد.


سوريه روز شنبه، در تغيير موضعی ديگر از سوی دولت دمشق نسبت به کشور همسايه اش عراق، حملات شورشيان به نيروهای نظامی و امنيتی عراقی مورد حمايت آمريکا را محکوم کرد .


در بيانيه ای که در پايان سفر جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق به دمشق منتشر شد، سوريه عليرغم مخالفت با حملات به رهبری آمريکا در عراق که منجر به سرنگونی صدام حسين، رييس جمهوری پيشين اين کشور در سال ۲۰۰۳ ميلادی و درگيری نزاع های قومی شد، متعهد شده است تا برای کمک به پايان دادن به درگيری های غيرنظامی در اين کشور تلاش کند .


جلال طالبانی روز شنبه پس از ديداری شش روزه سوريه را ترک کرد. ديداری که با هدف تضمين آنچه مقامات عراقی آن را به عنوان حمايت آشکارتر برای دولت عراق و همکاری های نزديک تر امنيتی و اقتصادی توصيف ميکنند، انجام شد .


در بيانيه مشترک منتشر شده پس از اين ديدار آمده است: هر دو طرف نياز به حفظ وحدت عراق را تصديق کردند و هر گونه تروريسمی را که غيرنظاميان عراقی، زيرساخت ها، مکان های مذهبی، نظامی و امنيتی را مورد هدف قرار دهد محکوم کردند .


بشار اسد، رييس جمهور سوريه، در اين ديدار تاييد کرد که سوريه تمامی تلاشش برای کمک به روند صلح ملی و گسترش شرايط سياسی و رسانه ای مناسب برای رسيدن به اين هدف ويژه را به کار خواهد بست .


سوريه، زير فشار آمريکا برای توقف آنچه واشينگتن آن را جريان ورود شورشيان و سلاح به عراق از مرز سوريه ميداند، به تازگی لحن دوستانه تری نسبت به دولت شيعه در بغداد به خود گرفته است .


دمشق که با شماری از نيروهای سياسی در عراق و همچنين بعثيها روابطی نيز دارد، از خواست خود برای خروج فوری نيروهای آمريکايی از عراق صرفنظر کرده و با امضای قرادادی در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی، پذيرفته است نيروهای آمريکايی تا زمانی که دولت عراق به آنها نياز دارد در آن کشور بمانند .


بر پايه بيانيه روز شنبه، عراق باید ارتش خود را بازسازی و گروه های شبه نظامی قومی را تا پيش از به پايان رسيدن حضور نيروهای نظامی خارجی در اين کشور منحل کند .


عراق و سوريه، ماه گذشته، پس از رفع مشکلات ديپلماتيک ميان دو کشور، سفارتخانه های خود را در پايتخت های يکديگر بازگشايی کردند. اين مشکلات يا شکاف ديپلماتيک ميان بغداد و دمشق به سالهای ۱۹۸۰ ميلادی باز ميگردد؛ زمانی که سوريه، تنها کشوری از جهان عرب بود که در طول جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق از تهران حمايت مي کرد .


XS
SM
MD
LG