لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

گروه مورد حمایت آمریکا: عملیات علیه پایتخت داعش به زودی آغاز می‌شود


نیروهای کرد سوریه در مواضع خود در نزدیک تل ابیض.
نیروهای کرد سوریه در مواضع خود در نزدیک تل ابیض.

یک گروه شورشی سوریه که بخشی از ائتلاف گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا است و یگان‌های دفاع ملی کردها نیز جزیی از آن است، روز پنجشنبه اعلام کرد که حمله به شهر «رقه» مرکز خلافت خودخوانده گروه «حکومت اسلامی» در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که ائتلاف به رهبری آمریکا از گروه‌های شورشی که به مواضع گروه «خلافت اسلامی» در رقه یا در عراق حمله کنند حمایت خواهد کرد.

دولت آمریکا استراتژی خود را برای حمایت از گروه‌های مخالف رژیم بشار اسد تغییر داده و از این پس به جای آموزش مستقيم و تسلیح جنگجویان سوری در خارج از این کشور، به گروه‌های شورشی مورد تایید خود اسلحه و تجهیزات خواهد داد.

آمریکا در هفته‌های اخیر مقداری اسلحه و مهمات به شمال سوریه منتقل کرد ولی اعلام نکرده این کمک‌ها در اختیار چه گروه‌هایی قرار گرفته است.

«جبهه انقلابی رقه» که این خبر را در یک بیانیه ویدیویی اعلام کرد یکی از چندین گروه شورشی است که اخیرا ائتلاف شورشیان مورد حمایت آمریکا را تشکیل داده‌اند. این گروه اعلام کرد که اسلحه و تجهیزات آمریکایی اوایل ماه اکتبر برای آنها ارسال شده است.

ابوعیسی رهبر این گروه در ویدئویی که روی شبکه یوتیوب منتشر شده است گفت: «ما به زودی لحظه آغاز عملیات برای پایان دادن به سرکوب و کشتار در رقه را اعلام خواهیم کرد. این یک نبرد تاریخی برای آزادی رقه و در مرحله بعد برای آزادی سوریه خواهد بود».

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: «امروز ما تمام ناحیه رقه را یک منطقه نظامی اعلام می‌کنیم و مردم به خاطر حفظ امنیت خود نباید به مراکز استقرار داعش نزدیک شوند».

او در اين بيانيه نه به کمک‌های نظامی آمریکا اشاره کرد و نه به تشکیل جبهه‌ای از گروه‌های شورشی که اوایل ماه اکتبر تحت عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» اعلام موجودیت کرده است.

این جبهه شامل یگان‌های دفاع ملی کردهای سوریه و چندین گروه شورشی عرب از جمله «جبهه انقلابی رقه» است که نیروهای تشکیل دهنده آن قبایل عرب منطقه هستند. گروه‌های عرب در این جبهه ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف اعراب سوریه» فعالیت می‌کنند.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه کمیته امور دفاعی مجلس سنا گفت ارتش آمریکا حملات هوایی به مواضع گروه «خلافت اسلامی» را تشدید خواهد کرد و ممکن است حملات زمینی بیشتری علیه این گروه انجام دهد.

او افزود اکنون آمریکا به جای آموزش و سازماندهی گروه‌های شورشی میانه رو در خارج از سوریه که میلیون‌ها دلار هزینه داشت و به نتیجه‌ای نرسید، تصمیم گرفته است از شورشیان فعال سوری که با گروه «خلافت اسلامی» می‌جنگند، حمایت کند.

در یک رویداد دیگر، گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهاد مستقلی که حوادث جنگ داخلی این کشور را بررسی می‌کند و مرکز آن در بریتانیاست، اعلام کرد که بر اثر حملات هوایی روسیه تاکنون حداقل ۶۰۰ نفر کشته شده‌اند که یک سوم از قربانیان غیرنظامی بوده‌اند.

به گفته این گروه، بر اثر حملات هوایی روسیه که از پایان ماه سپتامبر آغاز شد، حداقل ۱۸۵ غیرنظامی و حدود ۴۱۰ پیکارجو از گروه‌های شورشی مختلف کشته شده‌اند.

دولت روسیه مدعی است که هدف حملات هوایی گروه «خلافت اسلامی» و پیکارجویان جهادی دیگر است و کشته شدن افراد غیرنظامی بر اثر این حملات را تکذیب می‌کند.

XS
SM
MD
LG