لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

«۱۲۰ هزار نفر» در سوریه به دلیل حملات روسیه آواره شده‌اند


سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه پنجم آبان اعلام کرد که بیش از ۱۲۰ هزار نفر ديگر در سوریه به دلیل حملات هوایی روسیه آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۱۲۰ هزار نفر بر اثر درگیری‌های اخیر در ادلب، حماه و حلب که کانون اصلی حملات هوایی روسیه بوده است آواره شده‌اند. این بیش از دو برابر رقم ۵۰ هزار نفری است که سازمان ملل متحد اوایل ماه جاری پیش‌بینی کرده بود.

روسیه می‌گوید از زمان آغاز حملات هوایی خود در روز ۳۰ سپتامبر بیش از ۸۰۰ هدف تروریستی را منهدم و نابود کرده است. دولت روسیه مدعی است که هدف اصلی این حملات گروه‌های تروریستی و اسلام گرایان تندرو است ولی دولت آمریکا می‌گوید روسیه به شورشیان میانه‌رو نیز حمله می‌کند.

طی چهار سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد بیش از شش میلیون نفر از جمعیت کشور آواره و مجبور به مهاجرت شده‌اند.

دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در اولین گزارش خود از تاثیر حملات هوایی روسیه بر زندگی غیرنظامیان همچنین اعلام کرد که بیمارستان‌ها هدف حملات هوایی قرار گرفته و زنان و کودکان به وسیله بمب‌های خوشه‌ای کشته شده اند.

این گزارش خاطر نشان می‌کند که تحت تاثیر پیشروی نیروهای گروه «خلافت اسلامی» جاده بین حماه و حلب قطع شده و وضعیت ۷۰۰ هزار نفری که در مناطق تحت کنترل حکومت سوریه در حلب زندگی می‌کنند به خطر افتاده است.

در گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نقشه‌ای ضمیمه شده است که مسیر مهاجرت و فرار مردم به سوی شمال و مناطق تحت کنترل نیروهای کرد را نشان می‌دهد. در این نقشه همچنین هفت کانون اصلی حملات هوايی روسیه مشخص شده است. پنج کانون در مناطق تحت کنترل گروه موسوم به جبهه النصره، یک کانون در قلمرو گروه «خلافت اسلامی» و یک کانون دیگر در نواحی مورد اختلاف قرار دارد.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر از ادلب گریخته‌اند ولی نهادهای بشردوست محلی این رقم را بیش از ۱۰۰ هزار نفر ارزیابی می‌کنند.

در ناحیه حلب نیز حدود ۵۰ هزار نفر بین روزهای ۱۵ تا ۲۵ اکتبر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG