لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

«اعتصاب غذای تر» محمدعلی طاهری در اعتراض به حکم اعدام


محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»
محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»

«کمپین بین‌المللی حقوق بشر» به نقل از «یکی از اعضای خانواده» محمد علی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»، خبر داد که او از ۲۲ مرداد «در اعتراض به حکم اعدام و وضعیتش در زندان» اعتصاب غذای‌ تر کرده است.

این عضو خانواده آقای طاهری که در این گزارش اشاره‌ای به نام او نشده است، روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور اعتراض به حکم اعدام، نداشتن وقت کافی برای ملاقات با وکیل و زندانی شدن به دلیل «جرم‌های مرتکب نشده» را از جمله دلایل اعتصاب غذای او ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به صدور حکم اعدام برای آقای طاهری با استناد به فتوای سه مرجع تقلید، از آنان خواست تا نظرشان را «شفاف و به طور رسمی» اعلام کنند.

خبرگزاری فارس پیش از این گزارش داده بود که «سه تن از مراجع تقلید طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضا صورت گرفته، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند».

پس از آن برخی از وب سایت‌ها از جمله سایت «مشرق نیوز» از ناصر مکارم شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی و محمد علی علوی گرگانی، به عنوان مراجع تقلید نام برده و تصویر فتوای آنان را نیز منتشر کرده بودند.

با این حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دهم شهریور به نقل از آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرده بود که «چنین مطلبی (حکم به ارتداد) صحت ندارد، ولی ایشان انحرافات فراوانی دارند و شرکت در کلاس‌های ایشان جایز نیست».

آیت‌الله علوی گرگانی نیز در پاسخ به سئوالی نوشته بود که «هیچگونه فتوای قطعی» مبنی بر «ارتداد» آقای طاهری داده نشده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری تاکید کرده بود: «هیچگونه حکم ارتدادی برای ایشان صددرصد صادر نشده است بلکه مطالبی به ایشان منتسب شده که مخالف ضروری دین اسلام است که بر فرض صحت این مطالب حکم ارتداد ثابت است و بر فرض ثبوت چنانچه قبل از صدور حکم ارتداد توبه کرده باشند و ملتزم به آن نباشند حکم ساقط است».

این عضو خانواده آقای طاهری با اشاره به این گزارش‌ها گفت: «در حکمی که به رویت وکلای او رسیده، قید شده حکم اعدام به استناد گفته سه مرجع تقلید صادر شده است».

وی اضافه کرد: «از طرف دیگر از قول همین مراجع مدتی پیش در خبرگزاری‌ها اعلام شد نظر آن‌ها قطعی نیست و می‌تواند حکم تغییر کند. آخر این بازی‌ها چیست؟ اگر واقعا به نظرشان آقای طاهری مفسد فی‌الارض نیست رسما اعلام کنند».

این عضو خانواده آقای طاهری همچنین گفت که «او توبه نکرده برای اینکه کار خلافی انجام نداده است... و در نوشته‌هایش هم... دین را قبول دارد».

وی تاکید کرد: «کتاب‌های او از وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفته‌اند. تدریسش هم در جای مخفی نبوده، او در موسسه فرهنگی هنری عرفان کیهانی حلقه درس می‌داده که مجوز رسمی داشته است».

محمدعلی طاهری که با راه‌‌اندازی موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» در سال ۱۳۸۰ به ارائه خدمات درباره «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و ساینتولوژی» پرداخته بود، در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، آقای طاهری یک بار دیگر نیز در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده و پس از ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی آزاد شده بود.

پیش از این زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری به صدور حکم اعدام برای آقای طاهری اعتراض کرده‌اند.

هواداران محمدعلی طاهری نیز در سال‌های اخیر چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز بازداشت و زندانی شده‌اند.

آقای طاهری در تیرماه سال ۱۳۹۳ در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، نوشته بود که «بازجویان و بازپرس‌ها» او را با «اعمال فشار و شکنجه روانی» به «اعترافات ساختگی» وادار کردند.

او همچنین گفته بود که به علت «شکنجه‌های» وارد شده بر خود در دوران بازداشت، چهار بار اقدام به خودکشی و دو بار اعتصاب غذا کرده است.

XS
SM
MD
LG