لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

انتقاد طالبانی از کنگره سنی ها در استانبول


طالبانی: ترکيه ، ميزبانی کنگره ای را بر عهده گرفته که اکثريت شيعه عراقی را صفويان می نامند.
طالبانی: ترکيه ، ميزبانی کنگره ای را بر عهده گرفته که اکثريت شيعه عراقی را صفويان می نامند.

جلال طالبانی رئيس جمهوری عراق در ديدار با عبدالعزيز حکيم رئيس ائتلاف شيعه عراق، کنگره دو روزه استانبول برای حمايت از سني های عراق را خلاف جهت کنگره های آشتی ملی و موافقنامه مکه دانست و گفت: اين کنگره خطرناک است و باعث تشويق خشونت و کشتار می شود .


جلال طالبانی، دولت ترکيه را که ميزبان کنگره سني های عراق بوده، مورد انتقاد قرار داد و خاطر نشان کرد: « ترکيه در حالي که از رهبران کرد و عراقی می خواهد عليه پ ک ک وارد عمل شوند، خود ميزبانی کنگره ای را بر عهده گرفته که شرکت کنندگان آن ندای جنگ طلبی سرمي دهند و اکثريت شيعه عراقی را صفويان می نامند.»


آقای طالبانی بر لزوم وحدت ملی و تلاش همه جانبه طرف های عراقی به منظور مبارزه با تروريسم تأکيد ورزید.


انتقاد جلال طالبانی از کنگره دو روزه سني های عراقی در استانبول، امروز تيتر اول بسياری از روزنامه های ترکيه، از جمله ينی شفق، صباح، راديکال و زمان را خود اختصاص داده است .



طی دو روز گذشته روزنامه های ملی گرای ترکيه همانند مليت، جمهوريت، حريت و اکشام نيز دولت اسلامگرای اردوغان را به دليل دعوت بعمل آوردن از سني های تندرو عراقی مورد انتقاد قرار داده بودند .



کنگره سني های عراق طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در استانبول برگزار شد. در اين کنگره که با ابتکار حزب اسلامگرای حاکم، حزب عدالت و توسعه ترکیه برگزار شد، شماری از علمای سنی، احزاب اسلامی و ائتلاف سني ها و نيز روسای عشاير سنی شرکت کرده بودند .


عبدالرحمن نوعيمی دبيرکل جنبش حمايت از سني های عراقی، هدف از برگزاری کنگره استانبول را تقويت مناسبات سني های عراق با کشورهای همسايه توصيف کرد .



به گزارش آژانس خبرترک، در اين کنگره دو روزه که بدون حضور رسانه ها برگزار شد، بر لزوم حفظ يکپارچگی عراق تأکيد بعمل آمد و عراق به عنوان کشوری عربی - اسلامی معرفی شد .



کنگره استانبول از آمريکا خواست که نيروهای خود را از عراق خارج کند. اين کنگره ايران را به عنوان عامل ناآرامي های عراق توصيف کرده و خواستار پايان به گفته خود، مداخلات گسترده ايران در امور عراق شده است .


XS
SM
MD
LG