لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

حمله طالبان به فرودگاه قندهار ۳۷ کشته برجای گذاشت


نیروهای دولتی افغانستان بالای سر جنازه شورشیان طالبان که در حمله به فرودگاه قندهار کشته شدند.
نیروهای دولتی افغانستان بالای سر جنازه شورشیان طالبان که در حمله به فرودگاه قندهار کشته شدند.

وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه ۱۸ آذر اعلام کرد که در جریان حمله طالبان به فرودگاه قندهار که ۲۴ ساعت ادامه داشت حداقل ۳۷ نفر کشته شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بیانیه وزارت دفاع افغانستان گزارش می‌دهد که در نتیجه این درگیری‌ها حداقل ۳۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. بر اساس این بیانیه، ۹ تن از مهاجمان کشته، یک نفر از آن‌ها زخمی شده و تنها مهاجمی که زنده مانده به نبرد با نیروهای دولتی ادامه می‌دهد.

همزمان قاری یوسف احمدی یک سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده گفت پیکارجویان این گروه حملات خود به نیروهای دولتی را ادامه می‌دهند و در جریان این عملیات تعداد زیادی از سربازان افغان را کشته و خودرو‌ها و هلی‌کوپترهای نیروهای دولتی را منهدم کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید هنوز نمی‌توان ادعاهای طالبان را تایید کرد و این گروه معمولا در توصیف پیروزی‌های خود اغراق می‌کند.

نیروهای طالبان طی ماه‌های اخیر مناطق عملیاتی خود را در افغانستان گسترش داده‌اند و در ماه سپتامبر توانستند شهر قندوز در شمال کشور را به مدت سه روز تصرف کنند. از پایان سال میلادی گذشته که نیروهای آمریکا و ناتو به عملیات رزمی خود در افغانستان پایان دادند، نیرهای دولتی افغانستان برای مقابله با طالبان دچار مشکل شده‌اند.

ولایت و شهر قندهار درجنوب افغانستان منطقه اصلی نفوذ طالبان است. فرودگاه این شهر هم بخش نظامی و هم بخش غیرنظامی دارد و در عین حال جز پایگاه‌های نیروهای ناتو است.

یک سخنگوی ناتو در مقر این سازمان در شهر بروکسل گفت که در جریان حمله طالبان به نیروهای ناتو هیچ آسیبی نرسیده است.

او افزود مهاجمان طالبان نتوانستند وارد محوطه فرودگاه شوند ولی از ساختمان مدرسه‌ای در حوالی فرودگاه به سمت آن شلیک می‌کردند.

همزمان بر اساس گزارش‌هایی که از ولایت هرات در غرب افغانستان می‌رسد، در جریان درگیری مسلحانه شدید بین دو جناح طالبان ده‌ها پیکارجو کشته شده‌اند.

رئوف احمدی سخنگوی پلیس هرات گفت این درگیری‌ها بین نیروهای وفادار به ملا اختر منصور و نیروهای وفادار به یک فرمانده یاغی طالبان به نام ملامحمد رسول روی داده است.

این مقام پلیس ولایت هرات افزود: «تخمین زده می‌شود که درگیری‌های دو روز گذشته بین جناح‌های رقیب طالبان در منطقه شیندند بیش از صد پیکارجو از دو طرف کشته شده‌اند».

به گفته او، این درگیری‌ها از روز دوشنبه آغاز شده و ده‌ها نفر دیگر در جریان آن مجروح شده‌اند.

به خاطر این درگیری‌ها ساکنان تعدادی از روستاهای منطقه مجبور به فرار شده‌اند ولی ظاهرا تاکنون تلفات غیر نظامی نداشته است.

XS
SM
MD
LG