لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

طالبان، مدارس به سبک اسلامی تاسیس می کند


گروه طالبان می گوید که این مدارس را در مرحله اول برای پسران و بعد برای دختران ایجاد خواهدکرد.
گروه طالبان می گوید که این مدارس را در مرحله اول برای پسران و بعد برای دختران ایجاد خواهدکرد.

عبدالحی مطمئن، سخنگوی طالبان گفته است که ملاعمر و شماری از رهبران دیگر طالبان تصمیم گرفته اند تا از ماه مارس سال جاری میلادی مدراس اسلامی را در شش استان جنوبی افغانستان ایجاد کنند.


او تصریح کرده که این مدارس در مرحله اول برای پسران و بعد هم برای دختران ایجاد خواهد شد.


این جدی ترین تغییر تاکتیک شورشیان طالبان در افغانستان پس از یازدهم سپتامبر است. در زمان حاکمیت طالبان دختران از مدارس بازداشته می شدند و پسران نیز باید از رسوم طالبی در مدارس اطاعت می کردند.


اما محمد حنیف اتمر، وزیر معارف افغانستان صبح روز یکشنبه در واکنش به این تصمیم طالبان گفت که دولت افغانستان بر سراسر این کشور احاطه و تسلط دارد و طالبان هرگز نمی توانند این تصمیم خود را عملی سازند.


آقای اتمر در عین حال تصریح کرد که این تصمیم طالبان برای فریب شهروندان افغان اتخاذ شده و از سراسیمگی این گروه حکایت دارد.


با این حال در گزارشی که اخیرا توسط یک آژانس توسعه آکسفام انجام شده آمده است که از زمان سقوط طالبان تعداد کودکانی که به مدارس می روند، پنج برابر شده است.



بااین حال، این اولین تغییر تاکتیک طالبان در راستای جلب توجه اذهان مردم افغانستان نیست. شبه نظامیان طالبان بر اصول دیگر خود نیز که در پنج سال حاکمیت بر ۹۰ درصد خاک افغانستان ، عملی می کردند، استوار نمانده اند.


در زمان حاکمیت این گروه نوارهای صوتی و تصویری به آتش کشیده می شد، اما در دوسال اخیر، طالبان شبکه ای از پخش نوارهای ویدویی تبلیغاتی به راه انداخته اند.


آنان در عین حال، به دستار ، کلاه ، رییس و سیبل بلند مردم نیز توجه نمی کنند و گزارش شده است در بسیاری از مناطق جنوبی افغانستان که هر از چندگاهی زیر کنترل طالبان در آمده اند، موسیقی نیز منع نشده است.


XS
SM
MD
LG