لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

آغاز تعطیلات؛ سرنوشت نامعلوم معلمان بازداشت شده


معلمان معترض خواستار اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و برکناری وزیر آموزش و پرورش شده اند.
معلمان معترض خواستار اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و برکناری وزیر آموزش و پرورش شده اند.

در حالی که روز شنبه خانواده بيش از ۴۰ تن از معلمان بازداشت شده طی تجمع اخير، مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند، اخبار متناقضی در مورد سرنوشت معلمان بازداشت شده منتشر می شود.


وزير آموزش و پرورش بازداشت معلمان را انکار می کند، اما روز يکشنبه، ۲۷ اسفند ماه،سخنگوی قوه قضاييه به خبرگزاری ايسنا گفت که اميدوار است با تبديل قرار معلمان بازداشت شده آنها آزاد شوند.


همزمان نايب رييس کانون صنفی معلمان ايران، به خبرگزاری ايلنا گفت : « با وجود ابلاغ رييس قوه قضاييه مبنی بر آزادی تمامی معلمان بازداشت شده تاکنون تنها پنج نفر از اين افراد آزاد شده ‏اند و مابقی همچنان در بازداشت هستند.»


به گفته آقای پور وثوق، « رييس قوه قضاييه به دادستان دستور داده است که تا روز شنبه نسبت به آزادی معلمان بازداشت شده اقدام کند؛ اما تاکنون نسبت به آزادی تمامی اين افراد اقدام نشده است.»


وی با اشاره به اين که هيچ آمار دقيقی از تعداد معلمان بازداشت شده اعلام نشده است گفت که « براساس وعده مطرح شده ، ۴۴ نفر از معلمان بازداشتی تا پايان تعطيلات آزاد خواهند شد.»


نايب رييس کانون صنفی معلمان ايران، با تاييد کرد این که « اعضای هيات مديره کانون صنفی معلمان همگی در بازداشت هستند »، گفت : اين افراد هيچ تماس تلفنی با بيرون نداشتند، به همين دليل از وضعيت آنان اطلاعی نداريم .


به گفته نايب رييس کانون صنفی معلمان ايران ، « در کرمانشاه نيز ۱۵معلم دستگير شده بودند که تا روز یکشنبه، ۱۱ نفر از آنان آزاد شده و مابقی همچنان در بازداشت هستند.»


وی، با تاکيد بر اينکه « برای آزادی معلمان بازداشت شده التماس نمی‏کنيم » ، يادآوری کرد که « ما برای آزادی اين معلمان رايزنی لازم را انجام داده و تمام تلاش خود را به کار می‏گيريم.»


آقای پوروثوق همچنين گفت : در صورتی که نسبت به آزادی معلمان اقدام نشود همکاران فرهنگی واکنش‏ هايی را نشان می‏دهند که شايد قابل کنترل نباشد و عواقب آن به عهده کسانی است که مانع آزادی معلمان می‏شوند. »


به گفته نايب رييس کانون صنفی معلمان ايران، تعدادی از اعضای سازمان معلمان ايرانی نيز بازداشت شده ‏اند.



تجمع خانواده معلمان


خانواده های ۴۰ معلم بازداشت شده، روز شنبه جلوی دادگاه انقلاب تهران تجمع کرده و خواستار آزادی بستگانشان شدند.


به گزارش خبرگزاری ايلنا، تجمع کنندگان که تعدادی از خانواده های فرهنگيانی بودند که در تظاهرات روز چهارشنبه هفته گذشته دستگير شدند، گفته اند که معلمان بازداشت شده به زندان اوين منتقل شده اند.



خانواده معلمان دستگير شده ، تجمع های پی در پی معلمان را صنفی دانسته اند.

همسر يکی از معلمان دستگير شده گفته است که همسرش يک «معلم جانباز شيميايی جنگ»است که به داروهای ويژه نياز دارد،اما مسوولين زندان اوين اجازه نمی‏دهند به وی دارو برساند.


اين خبرگزاری به نقل از خانواده های ساير معلمانی که اکنون در اوين زندانی هستند نوشته است: « اکثر معلمان دستگير شده از کسانی بوده اند که در جنگ ايران و عراق در جبهه ها حضور داشته و برخی از آنها در جنگ مجروح شده اند. »


خانواده معلمان دستگير شده ، تجمع های پی در پی معلمان را صنفی دانسته و گفته اند : آنان برای دفاع از حق قانونی صنفی شان جلوی مجلس تجمع کرده بودند که توسط نيروهای امنيتی دستگير شدند، اما اکنون در زندان اوين هستند و هيچ خبری از آنها نداريم و حتی يک تماس تلفنی هم نتوانسته ‏اند با خانواده‏ هايشان داشته باشند.


اين خانواده ها همچنین گفته اند که مسوولين زندان اوين روز پنج شنبه به آنها وعده داده اند صبح روز شنبه با مراجعه به دادگاه انقلاب و با دادن تعهد، می توانند معلمان دستگير شده را آزاد کنند اما در مراجعه روز شنبه خانواده های معلمان دستگير شده به دادگاه انقلاب هيچ کس پاسخگوی مشکل معلمان ز ندانی نشده است.



وعده رييس قوه قضاييه


ر وز يکشنبه، عليرضا جمشيدی ، سخنگوی قوه قضایيه جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا، اظهار اميدواری کرد که با تبديل قرار بازداشت شدگان تجمع معلمان به وثيقه اين افراد تا پايان سال ۸۵ آزاد شوند.


دبيرکل «آموزش بين الملل»، به نمايندگی از ۳۰ ميليون عضو اين اتحاديه در ۱۶۹ کشور جهان، در نامه ای به محمود احمدی نژاد ، رییس جمهوری اسلامی، دستگيری صدها معلم در تهران را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط بازداشت شدگان، گفت وگوی دولت با نمايندگان معلمين، تامين حقوق فرهنگيان و تضمين فعاليت های اتحاديه های کارگری در ايران شد.

آقای جمشيدی از هر گونه توضيح بيشتری در مورد تعداد معلمان بازداشت شده و محل نگهداری آنها خودداری کرده اما گفت


« اميدوارم بازداشت شدگان تجمع معلمان به زودی با تبديل قرار بازداشت به وثيقه آزاد شوند .»

روز شنبه نيز خبرگزاری ها از تماس دو تن از نمايندگان مجلس با رييس قوه قضاييه در مورد بازداشت معلمان معترض خبر داده و به نقل از فتحعلی زاده ، نماينده رييس قوه قضاییه در مجلس گزارش کردند که آقای شاهرودی وعده داده، فرهنگيان بازداشت شده در تجمع هفته گذشته«حداکثر تا فردا(یکشنبه)آزاد شوند.»اما روز یکشنبه نیز سپری شد و معلمان بازداشتی همچنان در زندان اوین باقی ماندند.



انکار وزير، آغاز سرکوب


کانون صنفی معلمان ايران که يکی از اصلی ترين نهادهای موثر در اعتراضات اخير معلمان است و ده ها تن از اعضای آن نيز دستگير شده اند در اطلاعيه ای برحمايت قاطعانه از فعاليت های صنفی و قانونی معلمان تاکيد کرده است.


اين اطلاعيه خواستار آزادی سريع همه معلمان و فعالان صنفی از جمله آقايان بهشتی ، باغانی ، قشقاوی ، بداقی ، نوراله اکبری ، باقری، اکبری پروشی و اعضای دستگير شده هي ا ت مديره کانون صنفی معلمان کرمانشاه و تمام معلمان شده است.


بازداشت گسترده معلمان در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته که بر اساس خبرهای منتشر شده در آن صدها تن از معلمان معترض دستگير شدند، به گفته ناظران سياسی با هدف در هم شکستن اعتراضات صنفی معلمان از سوی مقامات دولتی و امنيتی انجام شده است.


سرکوب معلمان يک روز پس از آن اتفاق افتاد که دولت و مجلس به جای حضور نمايندگانی از طرف خود، سه مقام از وزارت اطلاعات و سه تن از فرماندهان قرار گاه ثارالله سپاه پاسداران را به جلسه مشترک با نمايندگان تشکل های صنفی معلمان اعزام کردند.

سرکوب معلمان يک روز پس از آن اتفاق افتاد که دولت و مجلس به جای حضور نمايندگانی از طرف خود،سه مقام از وزارت اطلاعات و سه تن از فرماندهان قرار گاه ثارالله سپاه پاسداران را به جلسه مشترک با نمايندگان تشکل های صنفی معلمان اعزام کردند.


محمود فرشيدی، که برکناری او يکی از خواسته های معلمان معترض سراسر کشور است روز چهارشنبه و ساعاتی پس از ضرب و شتم و دستگيری گسترده معلمان در حضور خبرنگاران خود را « موفق ترين وزير آموزش و پرورش ايران » دانست و ادعا کرد که « از دستگيری معلمان بی اطلاع » است.


اعتراض به بازداشت گسترده معلمان


همزمان با تداوم بازداشت معلمان دستگير شده طی تجمع روز چهارشنبه ، انجمن اسلامی معلمان ايران در بيانيه ای دولت محمود احمدی نژاد را به خلف وعده و فقیرتر کردن مردم ايران متهم کرده و آن را مسئول سرکوب معلمان دانست.


در اين بيانيه که روز شنبه منتشر شد آمده است: « نزديک به دو سال از شروع به کار دولت نهم می گذرد، دولتی که با شعار عدالت محوری و مهرورزی و آوردن بودجه نفت بر سرسفره ها، برنامه های خود را آغاز کرد، اما در گزارش مقامات اقتصادی، درآمد دهک بالای جامعه نسبت به دهک پايين جامعه با رقمی اعلام می شود که تناسبی با شعارهای فوق ندارد و شاهديم که جمع کثيری از مردم کشور همچنان زير خط فقر به سر می برند. »


اين بيانيه ضمن فراخوانی مسوولان سياسی و فرهنگی جامعه به سعه صدر و مدارا نسبت به فرهنگيان کشور « دستگيری و هتک حرمت فرهنگيان معزز را محکوم کرده و آزادی فوری و اعاده حيثيت آنان» را خواستار شده است.


جمعی از وکلای مدافع حقوق بشر نيز با انتشار نامه ای سرگشاده که در خبرگزاری ها منتشر شده است، خواستار آزادی فوری معلمان شده اند.


در نامه وکلای مدافع حقوق بشر با اشاره به برخورد قهر آميز مقامات کشور با تجمع مسالمت آميز معلمان و بازداشت و ضرب و شتم معلمان خطاب به مقامات کشور آمده که « ادامه بازداشت اين افراد مغاير مصلحت است .»


همزمان روز شنبه، دبيرکل «آموزش بين الملل»، به نمايندگی از ۳۰ ميليون عضو اين اتحاديه در ۱۶۹ کشور جهان، در نامه ای به محمود احمدی نژاد ، رییس جمهوری اسلامی، دستگيری صدها معلم در تهران را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط بازداشت شدگان،گفتوگوی دولتبا نمايندگان معلمين،تامين حقوق فرهنگيان و تضمين فعاليت های اتحاديه های کارگری در ايران شد.


در اين نامه که روز ۱۶ مارس در بروکسل منتشر شد ، فرد ون لی وون، دبير کل آموزش بين الملل خطاب به آقای احمدی نژاد نوشته است: « من از طرف ۳۰ ميليون عضو آموزش بين الملل (ايی آی) در ۱۶۹ کشور برايتان نامه می نويسم و سرکوب خشونت بار و دستگيری صدها معلمی را که در سراسر ايران برای دستمزدی در خور تظاهرات می کردند را محکوم می کنم .»


XS
SM
MD
LG