لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

هوای تهران از مرز هشدار گذشت؛ پایتخت ایران دو روز تعطیل شد


مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای شهر تهران روز دوشنبه اعلام کرد که آلودگی هوای پايتخت به مرحله هشدار رسيده است و گفت که در حال حاضر، شهر ری آلوده ترين نقطه تهران و در يک قدمی اضطرار است.

يوسف رشيدی در گفت و گو با خبرگزاری مهر می گويد که شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ ميکرون به ۱۵۸ واحد، و ذرات معلق کمتر از ۱۰ ميکرون به ۱۰۱ واحد رسيده است و از اين نظر وضعيت تهران در حالت هشدار قرار دارد.

به گفته او، «در حال حاضر شهرری آلوده ترين منطقه تهران و شادآباد و اقدسيه از مناطقی هستند که ميزان آلاينده ها در آنها به شرايط اضطرار بسيار نزديک است.»

آقای رشيدی پيش بينی کرده است که وضعيت آلودگی هوای تهران روز سه شنبه نيز به همين صورت خواهد بود.

در همين حال، استاندار تهران روز دوشنبه اعلام کرد که با توجه به افزايش آلودگی هوا در تهران که از مرز هشدار گذشته است، روزهای سه شنبه و چهارشنبه ادارات دولتی و مدارس تهران تعطيل است.

مرتضی تمدن در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفته است که در «روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری تمامی ادارات دولتی، مهدهای کودک، دانشگاهها، مدارس، نهادها، موسسات دولتی، وزارتخانه ها و آموزشگاه های وابسته به آموزش و پرورش تعطيل است.»

وی افزود: بانک ها، مراکز امدادی و درمانی و بيمارستانی کماکان به فعاليت خود ادامه می دهند.

سايت خبر آنلاين نيز به نقل از محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران، خبر داده است که غير از سه شهر دماوند، فيرزوکوه و رودبار قصران بقيه شهرهای استان تهران هم تعطيل است.

اين تصميم پس از جلسه کميته اضطرار آلودگی هوای تهران گرفته شده است.

از اصفهان هم خبر می رسد که آلودگی هوای اين شهر نيز شديد است و به همين دليل مهدهای کودک برخی از شهرهای استان تعطيل شده است.

سايت خبرآنلاين گزارش داده که مدارس و دانشگاه های اراک نيز به دليل آلودگی اين شهر به حال تعطيل در آمده اند. بر اساس اين گزارش، دوشنبه سومين روز آلودگی مستمر هوای اراک در اين هفته است و علت آن آلودگی ناشی از صنايع و وارونگی دما به دليل شرايط زيست محيطی شهر اراک است.

آلودگی هوا در اراک طی دو روز اخير به دو برابر حد استاندارد رسيده است.

آلودگی هوای تهران از عوامل اصلی مرگ و مير زودرس در افراد مبتلا به بيماری های قلبی و افراد مسن اعلام شده و مشکلات تنفسی زيادی را برای ساکنان آن بوجود آورده است.

به رغم آنکه دولت جمهوری اسلامی و شهرداری تهران می گويند که طرح های مختلفی را برای کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا در آورده اند ولی به دليل تردد وسيع خودروهای قديمی، صنايع آلاينده هوا در اطراف پايتخت و همچنين آلاينده های خانگی مشکلات هوای تهران همچنان پابرجاست.

يک عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفته است که مسوولان سازمان حفاظت از محيط زيست قرار است روز سه شنبه در مجلس حاضر شده و درباره عملکردشان برای کاهش آلودگی هوای تهران گزارش دهند.

کمال الدين پيرموذن تاکيد کرده که «در حال حاضر کيفيت زندگی مردم با آلودگی هوا گره خورده و بسياری از هموطنانمان به خاطر اين معضل دچار مرگ زود رس و نابهنگام می شوند.»

اين نماينده مجلس تصريح کرده است: «با وجود طرح های گوناگون هنوز هيچ اتفاق شاخصی برای کاهش آلاينده ها اتفاق نيافتاده و وعده هايی که در خصوص بهبود کيفيت سوخت و استاندارد خودروها و حمل و نقل عمومی (داده شده) هيچ يک عملياتی نشده است.»

يکی از اين طرح ها، خارج کردن خودروهای فرسوده و دودزا از سطح شهر تهران است و آنگونه که رييس پليس راهور تهران روز دوشنبه گفته است: «سازمان های دولتی و غير دولتی دو ماه مهلت دارند تا خودروهای فرسوده خود را از رده خارج و سرويس‌های دودزا را اصلاح کنند.»

حسين رحيمی گفته است که از روز پنجشنبه تا جمعه هفته گذشته، پنج هزار خودروی متخلف اعمال قانون شدند و دو هزار خودرو نيز توسط پليس به پارکينگ و تعميرگاه منتقل شد.

اين مقام مسوول تصريح کرده است که خيابان های تهران گنجايش تردد ۸۰۰ هزار خودرو را دارند در حالی که در تهران چهار ميليون خودرو تردد می کنند.
XS
SM
MD
LG