لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

شرکت کنترل هوای تهران: آلودگی هوای پایتخت از مرز هشدار گذشت


هر چند که به نظر می‌رسید بارندگی‌های یک هفته اخیر در تهران هوای غبارآلود تهران را تا حدودی تلطیف کند، اما شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد هوای تهران از مرز هشدار گذشته است.

به گزارش واحد اطلاع رسانی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز دوشنبه شاخص ذرات معلق کمتر دو و نیم میکرون با ایستادن روی شاخص ۱۵۵، مرز هشدار را رد کرده است.

در این زمینه، حشمت الله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته که هوای پایتخت به دلیل پایداری نسبی با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون روی عدد ۱۵۵، در شرایط هشدار قرار گرفت.

به گفته آقای بسطامی، با توجه به بارندگی‌های اخیر روز دوشنبه شاخص منوکسید کربن روی عدد ۵۵ و در شرایط سالم، آلاینده ازن روی عدد ۲۳ و در شرایط پاک، دی اکسید نیتروژن روی عدد ۸۴ و در شرایط سالم و دی اکسید گوگرد روی عدد ۳۸ و در شرایط پاک بود.

این در حالی است که به گفته او در حال حاضر شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نیز روی عدد ۹۱ ایستاده و در شرایط سالم است.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته که با توجه به آنکه شاخص ذرات معلق کمتر ۲ و نیم میکرون مرز هشدار را رد کرده، توصیه می‌شود کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی از تردد غیرضروری در هوای آزاد و فعالیت بدنی در فضای باز خودداری کنند.

در همین حال احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هوا‌شناسی ایران به وب سایت خبرآنلاین گفته که در بیشتر مناطق کشور آرامش نسبی جوی حاکم است. اما این آرامش به آلودگی هوا در کلان شهر‌ها منجر می‌شود.

پایداری هوا در شهرهای بزرگ و کلان شهرهای ایران سبب ساز افزایش میزان آلودگی هوا شده و آلودگی ناشی از آلاینده‌ها را در آسمان تثبیت می‌کند.

اما در دیگر نقاط ایران نیز آلودگی هوا سبب ساز بروز مشکل برای شهروندان شده است، به طوری که برای نمونه روز دوشنبه تمام مقاطع تحصیلی در اراک و شازند به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل بود.

در این رابطه، امیر انصاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرده که بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوا، میزان آلاینده‌های موجود در آسمان شهر اراک مرز هشدار را رد کرده است.

به گفته او، میزان دی اکسید گوگرد در شهر اراک به ۲۸۹ واحد رسیده که ۸ برابر حد مجاز است. این در حالی است که استاندارد دی اکسید گوگرد ۶۰ بر متر مکعب است.

از سوی دیگر بابک عشرتی رییس مرکز بهداشت استان مرکزی هم گزارش داده که روز یکشنبه آلودگی هوا موجب افزایش مراجعه‌های اورژانسی با علایم تنفسی به بیمارستان‌های اراک شد.

به گفته او، مراکز درمانی استان در شرایط هوای ناسالم به طور معمول با سه برابر مراجعه‌های سرپایی و ۳۰ درصد بستری در بخش‌های تنفسی و قلب و عروق مواجه می‌شوند.

او به وب سایت خبرآنلاین گفت که آلاینده دی اکسید گوگرد عوارض فوری و حاد در ریه و دستگاه تنفسی دارد و مشکلات حساسیت، سوزش چشم، تحریک مخاط ریه و تشدید آسم را سبب می‌شود.

اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته بود که ایران روزانه بیش از ۲۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت بسیار نازل تولید می‌کند و این بنزین‌ها موجب شده که مقدار زیادی آلاینده به فضای شهرهای یزرگ ایران سرازیر شود.

به گفته او، ترکیب سرطان زای بنزن که سبب بهتر سوختن بنزین می‌شود در کشورهای اروپایی تا پنج درصد وارد بنزین می‌شود، اما در ایران حتی تا ۵۰ درصد از سوخت را تشکیل داد.

آلودگی هوای تهران و کلانشهرهایی مانند مشهد و اصفهان و تبریز و اهواز در ماه‌های اخیر نگرانی‌های زیست‌محیطی را در ایران دامن زده است.
XS
SM
MD
LG