لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

برگزاری نشست تهران درباره سوريه با حضور نمایندگان «۳۰ کشور»


خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که نشست مشورتی تهران برای بحث و تبادل نظر درباره سوريه روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و در آن نمايندگان «۳۰ کشور» حضور پيدا کرده اند. اغلب کشورهای حاضر در اين نشست از آفريقا، آمريکای لاتين و آسيا هستند.

حسين عبدالهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران به خبرگزاری مهر گفته است که «کشورهای تاثيرگذار منطقه ای و بين المللی از قاره های مختلف جهان در اجلاس مشورتی سوريه در تهران شرکت کرده اند.»

کشورهايی که آقای عبدالهيان از آنها نام برده است شامل «بنين، ونزوئلا، بلاروس، افغانستان تاجيکستان، نيکاراگوئه، ارمنستان، کوبا، سودان، اردن، تونس، موريتانی، اندونزی، قرقيزستان، گرجستان، ترکمنستان، سريلانکا، اکوادور، روسيه، چين، هند، عراق، الجزاير، عمان، قزاقستان، مالدیو و پاکستان» هستند.

نشست مشورتی تهران در هتل آزادی تهران و با سخنرانی علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران آغاز به کار کرده است.

آقای صالحی در سخنانی گفت: «اعتقاد راسخ داريم که تنها راهکار حل بحران سوريه، از طريق گفت ‌و گوی جدی و فراگير ملی مخالفانِ دارای پايگاه مردمی با دولت سوريه است که با پيش ‌زمينه برقراری آرامش و ثبات در اين کشور امکان‌پذير خواهد بود.»

وی افزود: «تهران برای ميزبانی گروه‌های مخالف با دولت سوريه در جهت پيشرفت روند دموکراتيک و مطالبات سياسی مردم اين کشور همواره اعلام آمادگی کرده است.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزير امور خارجه ايران خواستار تمديد ماموريت ناظران بين‌المللی در سوريه شد و گفت: «ما خواستار تمديد ماموريت ناظران بين‌المللی در سوريه تا به دست آمدن آرامش و ثبات هستيم.»

اين گزارش حاکی است که پيام بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، نيز در نشست مشورتی تهران خوانده شد. دبيرکل سازمان در پيام خود از حکومت بشار اسد انتقاد کرده است که در برابر طرح کوفی عنان برای حل و فصل بحران سوريه «سرسختی» نشان داده است.

وی گفته است: «مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی بر اهميت پيشرفت سريع برای انتقال سياسی تاثيرگذار تاکيد کرده بود و همچنين کشورهای مختلف را به حمايت فعال در اين زمينه تشويق کرد. همچنين دولت سوريه را تشويق کرد که به اين فرآيند بپيوندد، اما دولت سوريه برای اجرای اين طرح سرسختی نشان داد.»

پيشتر کشورهای لبنان و کويت اعلام کرده بودند که در نشست تهران شرکت نخواهند کرد و روسيه نيز گفته بود که تنها سفير خود را به اجلاس خواهد فرستاد. گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که اغلب نمايندگان حاضر در اين نشست، سفيران کشورهای حاضر در تهران بوده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نمايندگان پارلمان کويت به دولت خود هشدار داده بودند که نبايد در نشست تهران شرکت کند چرا که به گفته آنها، «دست تهران آغشته به خون مردم سوريه است».

سوريه نيز حاضر نشده است تا مقام بلندپايه ای به اين نشست اعزام کند و تنها سفير خود در تهران را به محل اجلاس فرستاده است.

پيشتر علی اکبر صالحی اعلام کرده بود که در اين نشست ۱۳ تا ۱۵ کشور از «پنج قاره جهان» شرکت می کنند.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، هدف از برگزاری اين نشست، «تاکيد بر نفی خشونت به عنوان وسيله ای برای حل و فصل مناقشات و تقويت تلاش های فراگير منطقه ای و بين المللی به منظور کمک به مردم سوريه برای خروج از بحران کنونی» است.

جمهوری اسلامی ايران از حاميان سرسخت رژيم بشار اسد در سوريه بوده و معتقد است که هدف «دشمنان» سوريه از کار انداختن «محور مقاومت» شامل سوريه و حزب الله لبنان است.

تهران مخالفان حکومت اسد را «تروريست» معرفی کرده و کشورهای آمريکا، قطر، ترکيه و عربستان را به حمايت تسليحاتی و مالی از آنها متهم می کند.

اين در حالی که جمهوری اسلامی ايران نيز بارها از سوی آمريکا متهم شده که به منظور سرکوب مخالفان بشار اسد کمک های مالی، آموزشی و تسليحاتی در اختيار حکومت سوريه قرار می دهد.

طبق برخی از گزارش ها، در سرکوب های ۱۷ ماهه گذشته در سوريه از سوی دولت بشار اسد بيش از ۲۱ هزار نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG