لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

کشف «مهمات دوران جنگ جهانی دوم» در ساختمانی قدیمی در تهران


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.

یک مقام مسوول در فرمانداری تهران روز پنجشنبه اعلام کرد که در یک ساختمان قدیمی در خیابان شهید فکوری مقادیر قابل توجهی «مهمات مستهلک» پیدا شده است.

خیابان شهید فکوری در مرکز تهران و به موازات خیابان فاطمی است.

علی اصغر ناصر بخت، معاون سیاسی- انتظامی فرماندار تهران، به خبرگزاری ایسنا گفته است: این مهمات پس از آن کشف شد که چاه این ساختمان قدیمی ریزش کرد.

وی اظهار داشت: «در این خیابان یک ساختمان قدیمی در حال بازسازی بود که چاه این ساختمان ریزش کرده است. وقتی اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود و فرد مقنی وارد چاه می‌شود به مهمات مستهلک‌ مثل گلوله خمپاره که مربوط به حدود سی سال پیش است برخورد می‌کند».

آقای ناصربخت به نوع مهمات کشف شده اشاره‌ای نکرده است ولی گفته که «این مهمات در محل چاه پنهان بوده و به صورت غیرمجاز نگهداری می‌شده است».

این مقام مسوول در فرمانداری تهران گفته است که ساکنان ساختمان‌های اطراف از محل تخلیه شده‌اند و «یک تیم تخصصی درحال انجام فعالیت در محل هستند و ان‌شاءالله هیچ حادثه‌ای رخ نخواهد داد».

ساعاتی پس از اعلام این خبر، حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران در تشریح آخرین اخبار مربوط به این کشف به ایسنا گفت: «بررسی‌های کار‌شناسان نشان داده که این مهمات متعلق به سال ۱۹۳۵ یعنی ۷۹ سال پیش است».

وی با بیان اینکه «تاکنون ۲۰ گلوله مرمی و ۴۴ گلوله توپ از این محل کشف شده است»، اظهار داشت: «با توجه به بررسی‌های انجام شده و همچنین نوع گلوله‌های مستهلک احتمال می‌رود این منطقه ذاغه مهمات در جنگ جهانی دوم بوده است اما همچنان بررسی‌ها برای کشف چرایی و همچنین یافتن گلوله‌های احتمالی دیگر ادامه دارد».

روز ۱۶ مرداد نیز فرمانده نیروی انتظامی ایرانشهر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از متلاشی شدن مخفیگاههایی که اقدام به نگهداری و فروش سلاح غیرمجاز می‌کردند و کشف مقادیری سلاح و مهمات خبر داد.

XS
SM
MD
LG