لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

مرگ «خاموش» تهرانی ها بر اثر آلودگی هوا


رييس ستاد هوای پاک شهر تهران گفته است که کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران نيازمند انقلابی عظيم در تفکر تمامی مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به اين مقوله است .
رييس ستاد هوای پاک شهر تهران گفته است که کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران نيازمند انقلابی عظيم در تفکر تمامی مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به اين مقوله است .


در آبان ماه سال جاری چهار هزار و ۵۰۰ نفر درتهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند. به عبارت ديگر، دريک ماه، روزانه ۱۵۰ نفر به صورت مستقيم يا غيرمستقيم بر اثر آلودگی هواجان داده اند که معنای ديگر آن خودکشی دسته جمعی در پايتخت است.


گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی در خصوص مرگ و مير سالانه و بيماري های مرتبط با ذرات معلق در هوای تهران در سال ۸۳ نيز تاييد کرده که « در سال ۱۳۸۲، در تهران هشت هزار و ۱۵۲ نفر بر اثر PM۲.۵ دچار مرگ زودتر از ميانگين طبيعی، همچنين بر اثر ذرات معلق بيش از ۱۰ ميکرون نيز هفت هزار و ۲۸۸ مورد نفر دچار برونشيت مزمن، ۱۶ هزار و ۶۱۳ مورد نفر در بيمارستان بستری، ۳۲۵ هزار و ۹۷۴ مورد نفر به اتاق اورژانس ارجاع، و ۹۲۴ هزار و ۷۹۱ مورد- نفر نیز در همان سال دچار بيماري های خفيف تنفسی کودکان شده اند.»


با اين حساب در فاصله سال های ۸۲ تا ۸۵ نه تنها از ميزان مرگ بر اثر آلودگی هوای تهران کاسته نشده، بلکه تنها در آبان ماه سال جاری، آلودگی هوای تهران به اندازه نیمی از تمام سال ۸۲ قربانی داشته است.



در فاصله سال های ۸۲ تا ۸۵ نه تنها از ميزان مرگ بر اثر آلودگی هوای تهران کاسته نشده، بلکه تنها در آبان ماه سال جاری، آلودگی هوای تهران به اندازه نیمی از تمام سال ۸۲ قربانی داشته است.

روزنامه اعتماد ملی نيز در روزهای اخير، از افزايش ۹.۵ درصدی مرگ تهرانی ها درسه ماه اول امسال خبر داده است. اين روزنامه به نقل از احمد قشمی، مديرکل ثبت احوال استان تهران نوشته « در سه ماهه اول سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۲۹ نفر در تهران فوت کرده اند در حالی که امسال در همين مدت ۱۴ هزار و ۷۵۹ نفر فوت کرده اند. به عبارتی نرخ مرگ تنها طی ۳ ماه اول امسال ۹.۵ درصد افزايش داشته است.»


دو عامل مرگبار


فتح الله امی، مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران، با تاييد آمار تلفات آلودگی هوا، به خبرگزاری ايسنا گفته که بر اساس آخرين آمارها، ۹۹۰۰ نفر در تهران تنها به دليل دو آلاينده NOX و PM۱۰ فوت کردند .


به عبارت ديگر، اين دو آلاينده هوا روزانه باعث مرگ ۲۷ نفر شده است .


محمد هادی حيدرزاده، رييس ستاد هوای پاک شهر تهران،هم آمار تلفات و مرگ و مير را تاييد کرده و گفته است که کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران نيازمند انقلابی عظيم در تفکر تمامی مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به اين مقوله است .


خطرناک تر از زلزله


رييس ستاد هوای پاک شهرداری تهران با اشاره به اين که چهارهزار و ۵۰۰ نفر در آبان ماه سال جاری در پايتخت بر اثر سکته قلبی فوت کرده اند، گفت: متاسفانه خطر بحران آلودگی هوای تهران کمتر از وقوع زلزله نيست، با اين تفاوت که آثار تخريبی زلزله آنی است اما بحران آلودگی هوا به تدريج جان انسانها را می گيرد .


مشاور شهردار تهران در سال جاری حرکت جدی در سازمان حفاظت محيط زيست برای برگزاری مراسم روز هوای پاک ديده نمی شود .


چهارهزار و ۵۰۰ نفر در آبان ماه سال جاری در پايتخت بر اثر سکته قلبی ناشی از آلودگی هوا فوت کرده اند.



آينده نه چندان اميد بخش تهران، کار را به جايی رسانده که روزنامه تهران امروز، ارگان سازمان تبليغات اسلامی، از احتمال برگزيده شدن اصفهان به عنوان پايتخت ايران خبر داده است.

ویدر ادامه تاکيد کرده که در يکسال گذشته، حرکت جدی در خصوص پی گيری مفادطرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران صورت نگرفته است و با اين حرکت های کندنمی توان شاهد کنترل و کاهش آلودگی هوا در تهران بود.


حيدرزاده با تاکيد بر حمايت جدی دولت نسبت به اجرای سريع اهداف تبصره ۱۳ به ويژه در بخش گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرده است. اين در حالی است که وزارت کشور به عنوان مجری طرح ورود اتوبوس به ناوگان شهری، يکسال از موعدی که تعهد کرده بوده، عقب است .


سود ويژه وام تبصره ۱۳ وزارت کشور را بر آن داشته تا از برزيل اتوبوس وارد کند که هنوز اين کار عملی نشده است .


انتقال پايتخت

در حالی که از وجود پنج هزار صنعت آلاينده در داخل شعاع ۱۲۰ کيلومتری تهران، در کنار نزديک به سه ميليون خودرو به عنوان منبع اصلی آلودگی هوای تهران ياد می شود، مديريت شهری تهران در سال های اخير به محل نزاع جريان های سياسی جمهوری اسلامی تبديل شده است .


به رغم همه اين ها آينده نه چندان اميد بخش تهران، کار را به جايی رسانده که روزنامه تهران امروز، ارگان سازمان تبليغات اسلامی، از احتمال برگزيده شدن اصفهان به عنوان پايتخت ايران خبر داده است .


بحران آلودگی هوا در تهران در حالی رو به افزايش می رود که تا پيش از اين تصور می شد فقط خطر زلزله برای تهران جدی است. آمار فعلی تلفات آلودگی هوا در حالی ارايه شده که هيچ برنامه ای برای کنترل آن حتی طراحی نشده، چه برسد به اين که عملی شود .


به نوشته اين روزنامه، پرونده انتقال پايتخت که در سال های اخير به دفعات مطرح شده، در ماه های اخير و بر اثر تشديد آلودگی، افزايش جمعيت و نگرانی از زلزله ای مهيب بر ميز مقامات ارشد جمهوری اسلامی قرار گرفته است .

بحران آلودگی هوا در تهران در حالی رو به افزايش می رود که تا پيش از اين تصور می شد فقط خطر زلزله برای تهران جدی است. آمار فعلی تلفات آلودگی هوا در حالی ارايه شده که هيچ برنامه ای برای کنترل آن حتی طراحی نشده، چه برسد به اين که عملی شود .


سازمان محيط زيست هم که به عنوان نهاد اجرايی بايد به دنبال کنترل وضعيت هوا است، از زمان شروع دولت نهم نسبت به اين موضوع بی توجه بوده و در طول يکسال گذشته، در حوزه زيست محيطی پارک ملی گلستان هم ساخت و ساز و جاده سازی صورت گرفته که از بين برنده محيط زيست است. از اين رو نمی توان انتظار داشت که اين سازمان برای آلودگی هوای پايتخت کاری انجام داده باشد .


XS
SM
MD
LG