لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

دهمين قهرمانی راجر فدرر در گرند اسلم


فدرر:افتخار می کنم که بار ديگر اين جام را بدست آوردم
فدرر:افتخار می کنم که بار ديگر اين جام را بدست آوردم

راجر فدرر برای سومين بار قهرمان تنيس « اوپن » استراليا و برای دهمين بار برنده «گراند اسلم » شد . او در مسابقه پايانی روز يکشنبه با فرناندو گونزالز ۶-۷(۲-۷)، ۴-۶ و ۴-۶ به پيروزی رسيد .


تنيس باز سوييسی شماره يک جهان به بيل تيلدن امريکايی در رده پنجم مشترک در تاريخ فهرست عنوان داران « گراند اسلم » پيوست و تداوم پيروزي هايش در اين پيکار ها را به ۳۶ مسابقه افزايش داد .


گونزالز، پديده تنيس « اوپن » استراليا، دو بخت « ست پوينت » ( گرفتن امتياز برای بردن ست ) را در دور دهم بازی، در حالی از دست داد که ضربه سرو را از آن خود داشت .


اما فدرر توانست در « تای بريک » ( بازی تا رسيدن به امتياز هفت در شرايطی که برای تعيين سرنوشت يک « ست » دو تنيس باز در تساوی شش بر شش در يک گيم باشند ) به بازی باز گردد و يک « بريک پوينت » در ست های دوم و سوم کافی بود تا کار قهرمانی را به پايان برساند .


فدرر پس از بازی گفت: « فقط می توانم بگويم شگفت انگيز بود . من امسال بار ديگر يک دوره موفقيت آميز را در اينجا ( ملبورن ) پيمودم. افتخار می کنم که بار ديگر اين جام را بدست آوردم


فد رر رکورد ها را می شکند


در ميان آمار رو به افزایش فهرست افتخارات که شامل حکومت ستاره سوييسی تنيس شد، يکی هم اين بود که پس از قهرمانی بيورن بورگ سوئدی در رقابت های « اوپن » فرانسه به سال ۱۹۸۰، فدرر نخستين تنیسور مردی است که در يک دوره پيکارهای « گراند اسلم » بدون باختن حتی يک « ست »، به مقام قهرمانی می رسد .


او همچنين اولين تنیسوری است که دست کم در سه موقعيت برنده سه دوره يک « گراند اسلم » می شود و حالا او تنها با يک قهرمانی در اين گونه پيکار ها فاصله دارد تا به رکورد ۱۱ بار قهرمانی در « گراند اسلم » نایل شود .


فدرر ۲۵ ساله با يک بازی مطمئن و کاملا برتر به مرحله پايانی رسيده بود. او در نيمه پايانی با نمايشی ارزنده و کم نظير، اندی راديک را شکست داد .


شروع عالی گونزالز


اما گونزالز نيز خود در نمايشی استثنايی جيمز بليک، رافائل نادال و تومی هاس را با پيروزي های پياپی در هر« ست »، از سر راه خود برداشته بود .


پس از يک شروع کمی عصبی، اين بازيکن شيليايی با ضربه های سنگينش بود که نخستين حرکت مهم را در « گيم » نهم، با يک ضربه « بک هند »برای در هم شکستن فدرر انجام داد .


لحظه کليدی مسابقه در دور بعدی بود که با برتری گونزالز در امتياز ۱۵-۴۰ و با داشتن دو ست پوينت ( دو فرصت برای گرفتن توپ و بردن « ست») او در آستانه برتری يک بر صفر قرار گرفت، ولی نتوانست به آن دست يابد . ابتدا يک ضربه فدرر پيش از تماس توپ با زمين، فاصله را ۳۰-۴۰ کرد و در موقعيت دوم گونزالز در يک ضربه « فورهند » ناکام بود .


مسابقه در اين « ست » به « تای بريک » کشيد و فدرر با برتری ۰-۵ کلاس بازی اش را به نمايش گذاشت و با ضربه های فورهند خود توانست با تسلط بر بازی در نخستين موقعيت « ست پوينت » برنده « ست » اول باشد .


در مسابقه نيمه پايانی گونزالز ۴۲ توپ را به نتيجه رساند و تنها سه اشتباه در بازی داشت . در مقابل فدرر هم، بار ديگر نياز به چنين نمايشی داشت تا حريف بزرگ را به زحمت بيندازد. اما اين بار در برابر تنيس باز شماره يک جهان، داستان به گونه ای ديگر بود .


در ست دوم با نزديکی کمتر بازی نسبت به ست اول، فدرر در ضربه های سرويس بر بازی مسلط بود و در طول هفت مرحله تنها يک بار به «بريک پوينت » رسيد که با موفقيت آن را گذراند .


با اين که گونزالز در « ست » سوم يک بازيابی درخشان داشت، داستان بار ديگر تکرار شد . فدرر در گيم هفتم اين ست پيش افتاد و سه گيم بعدی را با ضربه های « بک هند » باور نکردنی اش، از آن خود کرد .


گونزالز گفت : « من بايد يک بار ديگر به راجر تبريک بگويم . او يک قهرمان بزرگ است.»


XS
SM
MD
LG