لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

درخواست ترکیه از ایران برای پرداخت غرامت گاز


وزارت انرژی ترکيه مي گويد: ممکن است ايران در روزهای آينده صادرات گاز به اين کشور را بيشتر از مقدار کنونی افزايش دهد .
وزارت انرژی ترکيه مي گويد: ممکن است ايران در روزهای آينده صادرات گاز به اين کشور را بيشتر از مقدار کنونی افزايش دهد .

پس از آنکه روز يکشنبه گذشته ازسرگيری صادرات گاز طبيعی ايران به ترکيه از سه ونيم میلیون متر مکعب به پنج میلیون متر مکعب در روز رسيد، روز سه شنبه فشار گاز ايران به ۱۴ میلیون متر مکعب يعنی بيش از نيمی از ميزان قرارداد بين دو کشور افزايش يافت.


ايران هنوز بايد ۱۳ میلیون متر مکعب ديگر صادرات گاز به ترکيه را افزايش دهد تا به ميزان ۲۷ میلیون متر مکعب در روز برسد .


به گزارش آژانس خبرترک ، در پی افزايش صادرات گاز ايران بخش هايی از صنايع اين کشور که طی يک هفته گذشته با قطعی گاز مواجه شده بود، از روز دوشنبه دوباره گاز دريافت کردند .


وزارت انرژی ترکيه مي گويد: ممکن است ايران در روزهای آينده صادرات گاز به اين کشور را بيشتر از مقدار کنونی افزايش دهد .


افزايش صادرات گاز ايران، به اختلافات ايجاد شده ميان شرکت بوتاش گاز ترکيه که طرف خريد گاز از ايران محسوب مي شود با وزارت نفت جمهوری اسلامی پايان نداده است .



شرکت بوتاش گاز ترکيه در قبال افت فشار گاز ايران در حدود دو ماه گذشته و توقف پنج روزه صادرات گاز ايران، خواستار دریافت غرامت به عنوان يک حق قانونی شده است .

شرکت بوتاش گاز ترکيه در قبال افت فشار گاز ايران در حدود دو ماه گذشته و توقف پنج روزه صادرات گاز ايران، خواستاردریافت غرامت به عنوان يک حق قانونی شده است.


وزارت نفت ايران در پاسخ به خواست شرکت بوتاش گاز اعلام کرده است که، طبق چهاردهمين ماده قرارداد فروش گاز ايران به ترکيه، در شرايط اضطراری و غيرعادی ايران مي تواند صادرات گاز به ترکيه را متوقف کند.


به گفته وزارت نفت ايران ، بر اساس ماده ۱۴ قرارداد فروش گاز به ترکيه، ايران هيچ مسئوليتی را نسبت به افت فشار و توقف صادرات گاز در روزهای گذشته بر عهده نمي گيرد.


وزارت نفت ايران گفته است که « شرکت بوتاش گاز ترکيه پا را از حد خود فراتر نهاده است .»


ترکیه می گوید : به دليل توقف صادرات گاز ايران به ناچار هزينه بيشتری به کشورهای آفريقايی پرداخت کرده تا بتواند کسری گاز روزانه ۱۰۳ میلیون متر مکعب مصرف داخلی ترکيه را تامين کند و ايران بايد در ماه آينده ميلادی مازاد پرداخت هزينه خريد گاز ترکيه از کشورهای آفريقايی را پرداخت کند .


سونر آکسوی ، رييس کميسيون انرژی پارلمان ترکيه طرحی را ارائه داده که طبق آن شرکت های نفت و گاز اين کشور با احداث ذخاير انرژی، مازاد گاز وارداتی در فصول گرما را ذخيره خواهند کرد.


به گفته آقای سونر، بدينوسيله از ايجاد بحران انرژی در فصول سرما ميان ايران و ترکيه جلوگيری مي شود.


XS
SM
MD
LG