لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

تايلند دو ايرانی را به بمبگذاری عليه اهداف اسرائيلی متهم کرد


محمد خزائی، متهم دوم در بمبگذاری روز سه شنبه تایلند
محمد خزائی، متهم دوم در بمبگذاری روز سه شنبه تایلند
پليس تايلند روز چهارشنبه دو ايرانی را به توطئه بمبگذاری عليه ديپلمات های اسرائيلی متهم کرد و همزمان اعلام شد که متهم سوم به مالزی فرار کرده است. اين اتهام جديد، فشارها را بر تهران به دليل اقدام عليه اهداف اسرائيلی تشديد کرده است.

تنش ها ميان ايران و اسرائيل در روزهای اخير پس از آن بالا گرفت که سه حادثه بمبگذاری در پايتخت های هند، گرجستان و تايلند به فاصله يک روز به وقوع پيوست و پای ايران به اين حوادث کشيده شد.

روز دوشنبه، کارکنان سفارت اسرائيل در هند و گرجستان هدف چند بمبگذاری قرار گرفتند که در جريان آن يک ديپلمات زن اسرائيلی در دهلی نو به شدت زخمی شد. روز سه شنبه نيز حادثه مشابهی در بانکوک پايتخت تايلند به وقوع پيوست.

پليس تایلند دو ايرانی را متهم کرده است که در اين بمبگذاری دست داشته اند. يکی از دو نفر به نام سعيد مرادی ۲۸ ساله، زمانی که قصد داشت نارنجکی را به سوی پليس پرتاب کند به دليل انفجار زودهنگام آن، دو پای خود را از دست داد.

وی هنگامی که در حال فرار از خانه ای بود که در آن انفجاری به وقوع پيوسته بود اقدام به پرتاب نارنجک کرد. دومين ايرانی محمد خزائی معرفی شده است که در فرودگاه بانکوک دستگير شده است.

يک مقام پليس تايلند متهم سوم را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته است که وی با هواپیما به مالزی فرار کرده و احتمالا هنوز در این کشور به سر می برد.

يک مقام امنيتی تايلند که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين سه ايرانی بخشی از يک تيم آدمکش بودند و قصد داشتند تا ديپلمات های اسرائيلی از جمله سفير اين کشور را ترور کنند.»

وی افزود: «آنها در صدد بودند تا در خودروی اين ديپلمات ها بمبگذاری کنند.»

گزارش ها حاکی است که مقاديری مواد منفجره و قطعات ساخت بمب در خانه اين افراد کشف شده است.

سوراپونگ توويچاکچايکول، وزير امور خارجه تايلند، در اين زمينه گفت: دو متهم اين حادثه به دليل استفاده از مواد منفجره غير مجاز و تلاش برای کشتن افسران پليس و مردم عادی تفهيم اتهام شده اند.

وی با بيان اينکه ما در حال حاضر نمی توانيم بگوييم که اين يک «اقدام تروريستی» بوده است، اظهار داشت: «اما اين حادثه شبيه تلاش های صورت گرفته برای ترور ديپلمات ها در هند است.»

پليس تايلند می گويد دو ايرانی دستگير شده در بانکوک به دليل کمبود تجهيزات نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.

رييس امنيت ملی تايلند نیز گفته است مقام های امنيتی اين کشور در حال بررسی احتمال ارتباط ميان انفجارهای روز سه شنبه بانکوک و حمله روز دوشنبه به سفارتخانه اسراييل در دهلی نو هستند.

مقام های اسرائيلی ايران را متهم کرده اند که در سازماندهی حملات عليه کارکنان سفارتخانه های اين کشور در گرجستان و هند در روز دوشنبه دست داشته است.

سيلوان شالوم، معاون نخست وزير اسراييل، روز سه شنبه پس از ديدار و گفت وگو با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد به رسانه ها گفت: «دولت ايران مدت هاست که می کوشد در سراسر جهان تهديدهايی را عليه تاسيسات اسراييلی و يهوديان عملی کند.»

اما رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، هر گونه دست داشتن جمهوری اسلامی در اين بمبگذاری ها را رد کرد و گفت که اين اتهام در چارچوب «جنگ روانی رژيم اشغالگر قدس عليه ايران» است.

وی افزود: «هدف اصلی رژيم اشغالگر قدس، پنهان ساختن چهره واقعی خويش در انجام اقدام های تروريستی به ويژه ترور دانشمندان جمهوری اسلامی ايران است.»

مقام های ايرانی از جمله حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، پيشتر تهديد کرده بودند که پاسخ محکمی به ترور دانشمندان ايرانی خواهند داد.

آقای مصلحی اواخر دی ماه با متهم کردن اسرائيل، آمريکا و بريتانيا به دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته ای ایران» گفت: «ما پاسخ محکمی به اين اقدامات خواهيم داد و همه‌ اين مجموعه‌ها اعم از انگليسی‌ها، آمريکايی‌ها، موساد و مجموعه‌های ديگری که با آنها همراهی می‌کنند، جواب قاطع و سنگين خواهيم داد.»
XS
SM
MD
LG