لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

سه نظامی آمریکایی در خارج از یک پایگاه اردنی به ضرب گلوله کشته شدند


چند نظامی آمریکایی در پایگاه الزرقا در اردن/ عکس آرشیوی است.
چند نظامی آمریکایی در پایگاه الزرقا در اردن/ عکس آرشیوی است.

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، می‌گوید سه نظامی آمریکایی هنگامی که قصد ورود به یک پایگاه نظامی در جنوب اردن داشتند زیر رگبار آتش قرار گرفتند و کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این حادثه روز جمعه ۱۴ آبان رخ داده است ولی هنوز علت آن و عاملان تیراندازی مشخص نشده‌اند.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، گفته است: «با کمال تاسف به اطلاع می‌رسانیم که سه نیروی آموزشی آمریکا امروز در یک پایگاه نظامی اردنی کشته شدند». وی افزوده که جزئیات این حادثه به مرور اعلام خواهد شد.

آقای کوک اظهار داشت: «ما در حال همکاری با دولت اردن درباره این حادثه هستیم و اینکه مشخص شود دقیقا چه اتفاقی افتاده است. ما با خانواده این سه نفر ابراز همدردی می‌کنیم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است جزئیات بیشتری ارائه کرده و گفته است: یکی از نظامیان در صحنه تیراندازی جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر که مجروح شده بودند در بیمارستانی در امان، پایتخت اردن، فوت کردند.

این مقام آمریکایی افزوده که تحقیقات درباره این حادثه در جریان است.

تیراندازی زمانی صورت گرفت که خودروی حامل آمریکایی‌ها حوالی ظهر جمعه قصد داشت وارد پایگاه نظامی «الجعفر» در نزدیکی شهر «معان» در جنوب اردن شود.

مقام‌های اردنی گفته‌اند که یک افسر نظامی این کشور نیز در این حادثه مجروح شده است.

اردن یکی از همپیمانان اصلی آمریکا و عضو ائتلاف بین‌المللی در نبرد با شبه‌نظامیان گروه خلافت اسلامی یا داعش است که بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را در دست دارد.

این کشور خود نیز با تندروهای افراطی در داخل دست و پنجه نرم می‌کند و صدها تن از اتباع آن در عراق و سوریه در کنار نیروهای داعش می‌جنگند. هزاران نفر نیز از گروه خلافت اسلامی حمایت می‌کنند.

یک افسر نظامی اردنی ۱۸ آبان پارسال در یک اردوگاه امنیتی این کشور دو آمریکایی و یک تبعه آفریقای جنوبی را به ضرب گلوله کشت.

ایالات متحده میلیون‌ها دلار به دولت اردن کمک کرده است تا مرزهای خود را امن نگه دارد. هرگونه ناآرامی در اردن می‌تواند نگرانی‌های عمده‌ای را به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG