لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۵

واکنش سه کشور منطقه به اظهارات یک نامزد ریاست جمهوری ایران


آيت‌الله سيد محمد باقر خرازی، دبیرکل حزب‌الله ایران
آيت‌الله سيد محمد باقر خرازی، دبیرکل حزب‌الله ایران
وزارت امور خارجه تاجيکستان اظهارات آيت‌الله سيد محمد باقر خرازی را که اخيرا با اعلام نامزدی‌اش در انتخابات رياست جمهوری، از برنامه خود برای بازگرداندن تاجيکستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان به ايران خبر داده بود، محکوم کرد.

سايت «تريبون مستضعفين» روز ۱۵ بهمن ماه با انتشار سخنان آيت الله خرازی از قول وی نوشت که در صورت پیروزی در انتخابات رياست جمهوری آينده «تمام سرزمين‌های جدا شده از ايران را بدون يک قطره خون ریزی به کشور بر می‌گردانم.»

وی افزوده بود: «دلار را در عرض يک سال به هزار تومان خواهم رساند و در چندماه اول رياست جمهوری تحريم‌ها را لغو خواهم کرد.»

سخنان آيت الله محمد باقر خرازی در رسانه های رسمی و نيمه رسمی ايران انتشار نيافته است و آنچه که درباره ادعای او منتشر شده، مربوط به سايت تريبون است، با اين حال اين گزارش واکنش شديد جمهوری تاجيکستان را در پی داشته است.

سايت رسمی وزارت خارجه تاجيکستان طی بيانيه ای که روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن ماه، منتشر کرد نوشته است که «۴ فوريه ۲۰۱۳ همزمان با اعلان نامزدی به مسند ریيس جمهوری اسلامی ايران آيت الله محمد باقری خرازی (طی) شرح برنامه پيش انتخاباتی شان ادعا کرده است که اگر ریيس جمهوری اين کشور شود، تاجيکستان، ارمنستان و آذربايجان به ايران بر می‌گردد... اظهارات وی که از خانواده وزير سابق خارجه ايران می باشد، باعث تعجب و تاسف دايره های (محافل) گوناگون فرهنگی، سياسی و جمعيت تاجيکستان شده است».

در اين بيانيه اظهارات آيت الله خرازی به عنوان «ماجراجويی، خامخايی(ساده لوحی)، دسيسه بازی، بی خبر از وضع واقعی امروزی منطقه، جهان و نظام حقوقی» قلمداد شده و «حمله به مفهوم های مقدس استقلال کشوری در قرن ۲۱ و نوعی مداخله در امور کشور صاحب الاختيار (مستقل)» توصيف گرديده است.

اين بيانيه اظهارات وی را رد و به شدت محکوم کرده است.

در همين زمينه خبرگزاری اينترفکس روسيه در تماسی با وزارت خارجه جمهوری آذربايجان و ارمنستان واکنش رسمی اين کشورها به سخنان آيت الله خرازی را جويا شده است.

يک مقام وزارت خارجه ارمنستان به اين خبرگزاری گفته است که سخنان آيت الله خرازی را جدی نمی گيرد و اميدوار است که «روند انتخابات، وی را جدی‌تر کند».

ائلمان عبدالله اف، معاون وزير خارجه آذربايجان نيز در پاسخ به خبرگزاری اينترفکس روسيه گفته است که دولت باکو قصد ندارد در مقابل چنين اظهارات «مضحک و نامعقولی» موضع بگيرد.

اظهارات آيت الله خرازی اگرچه در محافل و رسانه های رسمی و نيمه رسمی آذربايجان بازتابی نيافت، اما برخی رسانه های مستقل اظهارات وی را منتشر کردند.

پورتال «سلام نيوز» که معمولا اخبار سفارت و محافل ديپلماتيک ايران در آذربايجان را منتشر می کند، طی گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد نوشت: «بر اساس نتايج تحقيقاتی که خبرنگاران اين رسانه انجام داده‌اند، آيت الله خرازی دچار بيماری روانی است، به طوری که در خيال خود رهبری يک تشکيلات بين المللی به نام حزب الله جهان را اداره می‌کند و چندين رسانه جهانی نيز تحت امر وی فعاليت می کند».

سايت تريبون مستضعفین نيز با اشاره به اينکه «هر از چندگاهی سخنان وی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گيرد» نوشته است که وی چندی پيش مدعی شده بود در صدد خريد باشگاه ورزشی منچستریونایتد است و قصد دارد نام آن را به «خيبر» تغيير دهد. آیت الله خرازی چندی قبل نيز اعلام کرده بود که شبکه ماهواره‌ای حزب‌الله را تاسيس خواهد کرد و موانع تاسيس آن را برطرف کرده‌ است.

این سایت، وی را برادرزاده کمال خرازی وزير امور خارجه ايران در دوره اصلاحات معرفی کرده است و نوشته بود که خواهر او با مسعود خامنه ای، فرزند رهبر ايران ازدواج کرده است. اين گزارش، آقای خرازی را دبيرکل «حزب‌الله ايران» معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG