لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار تحريم های جديد بر ضد ايران شدند


ديپلمات های اروپايی می گويند که وزیران امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان در نامه ای به کاترین اشتون به طور رسمی خواستار تصويب تحريم های جديد بر ضد جمهوری اسلامی ايران به دليل پرونده هسته ای آن شدند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فرانسه مخابره کرده است، وزيران امور خارجه اين سه کشور هفته گذشته در نامه ای به کاترين اشتون، مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپا، خواستار اعمال تحريم های شديدتر عليه ايران شدند.

درخواست اين سه کشور در زمانی مطرح می شود که تنش با ايران به مراحل حساسی رسيده است.

بر اساس اين گزارش، جزئيات اقدامات جديد اتحاديه اروپا در حال بررسی است ولی وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه قرار است در نشست روز ۱۵ اکتبر- ۲۴ مهر - خود اين موضوع را به بحث بگذارند.

ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا بارها نسبت به ماهيت برنامه هسته ای ايران که آن را دارای اهداف نظامی می دانند ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته اند تا قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل را اجرا و با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

نگرانی ها تا جايی گسترش يافته است که در ماه های اخير گزارش های زيادی درباره احتمال حمله به تاسيسات هسته ای ايران از سوی اسرائيل مطرح شده است.

آمريکا و اتحاديه اروپا در عين حال گفته اند فرصت برای ديپلماسی همچنان وجود دارد و بايد تحريم ها بر ضد ايران را تشديد کرد تا مقام های ايران حاضر شوند دست از «بلندپروازی‌های» هسته ای خود بردارند.

با اين حال، آمريکا، بريتانيا و فرانسه روز پنج‌شنبه، سی‌ام شهريورماه، به جمهوری اسلامی هشدار دادند که زمان يافتن راه حل برای این بحران هسته‌ای از راه ديپلماسی رو به پايان است.

آنها همچنين تاکيد کردند که نمی‌توانند مذاکرات اتمی را «تا مدتی نامحدود» ادامه دهند.

يک ديپلمات اروپايی که نام وی فاش نشده است در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه ضمن تاييد نامه وزيران امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان به کاترين اشتون گفته است: «ضروری است که تحريم ها عليه ايران تشديد شود.»

وی افزود: «ما فکر می کنيم که هنوز زمان برای راه حل سياسی وجود دارد، يک راه حل ديپلماتيک، و اين چيزی است که ما در حال کار بر روی آن هستيم. ولی نمی توانيم بپذيريم که ايران به سلاح هسته ای دست پيدا کند.»

کاترين اشتون قرار است روز پنجشنبه هفته جاری در نيويورک با وزيران امور خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک- آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه همراه با آلمان- ديدار و نتايج گفت و گوهای خود با سعيد جليلی، مذاکره کننده اصلی هسته ای ايران را با آنها در ميان بگذارد.

ديدار اين دو مقام ايرانی و اروپايی روز ۲۹ شهريورماه در استانبول ترکيه انجام شد و آقای جليلی مذاکرات خود با کاترين اشتون را «خوب و سازنده» خواند و گفت که ايران منتظر نتيجه نشست گروه پنج به علاوه يک برای انجام گفت و گوهای بيشتر خواهد ماند.

تحولات تازه در پرونده هسته ای ايران با سفر محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، به نيويورک همزمان شده است.

وانينا ماستراچی، سخنگوی دبيرکل سازمان ملل، گفته است که بان گی مون «از ايران خواسته است تا اقدامات لازم را برای جلب اعتماد بين المللی در ارتباط با ماهيت صلح آميز برنامه هسته ايش انجام دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضوع ايران يکی از صحنه های اصلی تقابل در مجمع عمومی سازمان ملل است و علاوه بر سخنرانی محمود احمدی نژاد، قرار است بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نيز در اين مجمع درباره برنامه هسته ای تهران سخنرانی کند.

آقا نتانياهو روز يکشنبه در نشست کابينه اسرائيل گفت که در سخنرانی اش از تريبون سازمان ملل تاکيد خواهد کرد که «نبايد گذاشت که ايران، اين خطرناک ترين حکومت در جهان، به خطرناک ترين جنگ افزار که بمب هسته ای است، دسترسی يابد.»

ايران و اسرائيل در ماه های اخير بر شدت جنگ لفظی خود عليه يکديگر افزوده اند و محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران روز اول مهرماه اعلام کرد که در نهايت بين ايران و اسرائيل «جنگ رخ خواهد داد»، و فقط زمان و مکان اين جنگ معلوم نيست.
XS
SM
MD
LG