لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

روزنامه اعتماد از دیدار سه فعال اصلاح‌طلب با آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد


صفحه نخست روزنامه اعتماد در روز دوشنبه، ۳۰ بهمن ماه.
صفحه نخست روزنامه اعتماد در روز دوشنبه، ۳۰ بهمن ماه.
روزنامه «اعتماد» در شماره روز دوشنبه،۳۰ بهمن ماه، خود خبر داده است که «سه سال و هشت ماه» پس از آخرين گفت‌وگوی رو در رو اصلاح‌طلبان و رهبر جمهوری اسلامی، «سه فعال سياسی اصلاح‌طلب» با آیت‌الله علی خامنه‌ای ملاقات کرده‌اند.

اين روزنامه از «مجيد انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگيری» به عنوان «سه اصلاح طلبی» نام برده که با رهبر جمهوری اسلامی ملاقات کرده‌اند، و گفته است که «اين ديدار در فضايی مناسب انجام شده است».

مجيد انصاری به روزنامه اعتماد گفته است: «ديداری داشته‌ايم که خوب بود. به هر حال خدمت ايشان رسيديم و در رابطه با مسائل کلی کشور صحبت کرديم» و «ملاقات بسيار خوبی بود که درباره جزييات آن فعلا حرفی نمی‌زنيم اما اصل اين ديدار انجام شده است».

آقای انصاری که از اعضای «مجمع روحانيون مبارز» است همچنين «درباره نقطه نظرات رهبر جمهوری اسلامی پيرامون گزارش‌های ارائه شده» تنها به همين که «در چند بند صحبت کرديم» بسنده کرده و در عين حال «با رد هرگونه صحبت در اين ديدار پيرامون انتخابات رياست‌جمهوری سال آينده» تاکيد کرده که «اين ديدار به هيچ‌وجه انتخاباتی نبوده و صرفا پيرامون مسائل جاری کشور صورت پذيرفته است».

عبدالواحد موسوی لاری، وزير کشور در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی نيز حضور خود در «ديدار با رهبر جمهوری اسلامی» را تایيد کرده و به روزنامه اعتماد گفته است: «درباره بيان جزييات اين ديدار بايد مشورت‌هايی صورت گيرد و پس از آن می‌توان جزييات را در اختيار رسانه‌ها قرار داد.»

روزنامه اعتماد يادآوری کرده که «آخرين خبر رسمی از ديدار اصلاح‌طلبان با رهبری و گفت‌وگو با ايشان مربوط به ۲۶ خرداد ۸۸ بود که نمايندگان کانديداهای انتخابات رياست‌جمهوری به بيان ديدگاه‌های خود پرداختند» و «از آن روز ديگر خبری از ديدارهای رهبری با اصلاح‌طلبان منتشر نشد» اما اکنون «به نظر می‌رسد شرايط تغيير کرده است.»

این روزنامه به زمان انجام دیدار فعالان یاد شده با رهبر ایران اشاره ای نکرده است.

این دیدار در زمانی صورت گرفته است که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، با آیت الله خامنه ای و همچنین سران قوای مقننه و مجریه دچار اختلافات شدیدی شده است.

برخی اصولگرایان از جمله محمد حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته‌اند که اصلاح طلبان به دنبال بازگشت به حاکمیت هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای صفار هرندی در «همایش انتخاب اصلاح در ریاست جمهوری» اظهار عقیده کرده که «برخلاف سال های گذشته اکنون ایده بازگشت به حاکمیت در درون اصلاح طلبان شکل گرفته تا بتوانند به هر قیمتی در انتخابات آینده شرکت کنند».

وی که پیشتر وزیر فرهنگ در دولت محمود احمدی نژاد بوده است، «شرط مهم» برای افرادی که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند این دانسته که «به صراحت اعلام کنند اگر نتیجه انتخابات به نفع آنها نباشد آن را بدون اعتراض می پذیرند.»

«دیدار دیرهنگام»

روزنامه اعتماد در شماره روز دوشنبه خود درباره دیدار سه فعال اصلاح طلب با رهبر ایران از قول عباس عبدی، روزنامه نگار و عضو سابق جبهه مشارکت، نوشته است: «به نظر من دوستان اصلاح‌طلب کار بسيار خوبی کرده‌اند که البته دير هم انجام شد.»

وی افزوده است: «حتی می‌توان اين جلسات را در سطح بالاتری در اصلاح‌طلبان انجام داد و هيچ مانعی برای آن نيست. چه بسا اگر ديدارها توسط رهبران اصلاح‌طلب انجام شود در بهبود وضعيت موجود جامعه موثرتر باشد. اين کار را البته آقای خاتمی و برخی ديگران بايد انجام دهند.»

عباس عبدی همچنين در ارزيابی خود از «ديدار سه فعال سياسی اصلاح‌طلب با رهبر جمهوری اسلامی» به روزنامه اعتماد گفته است: «اساسا در سياست نفس موضوع شکل گرفتن گفت‌وگو يک هدف است» و «ايجاد گفت‌وگو بين دو طرف که اختلاف نظر‌هايی دارند می‌تواند هدف تلقی شود و آنچه در پی آن می‌آيد موضوع ثانويه است»، و همچنين «اين آغازی است که می‌تواند حفظ شود و در آستانه انتخابات اين ديدارها می‌تواند به تلطيف فضای عمومی ميان طرفين بينجامد.»

به گفته عباس عبدی «بايد اراده‌ ای برای از ميان برداشتن اختلاف‌های موجود بين دو طرف وجود داشته باشد» و «کيفيت برداشتن موانع موضوع ديگری است اما اصل اين است که وضعيت موجود برای کشور مطلوب نيست و کسی هم از آن سود نمی‌برد» چرا که «اصلاح‌طلبان وقتی تعامل سازنده با حاکميت نداشته باشند بنيه سياسی کشور ضعيف می‌شود و اين به نفع حاکميت نيست، البته عده‌ ای هنوز تصور می‌کنند حذف يک گروه می‌تواند موفقيت را تضمين کند اما وضعيتی که ميان دولت و مجلس به وجود آمده بايد درس بزرگی برای آنها باشد.»

به نوشته روزنامه اعتماد، عباس عبدی با توصيه به اصلاح‌طلبان برای کنار نکشيدن از عرصه سياسی کشور، گفته است: «اصلاح‌طلبان هم بايد به اين موضوع توجه داشته باشند که با کنار کشيدن از صحنه سياسی نمی‌توانند اهداف خود را در خدمت به جامعه محقق کنند. ساخت‌های قدرت معمولا طرف مقابل را تا اين حد به رسميت نمی‌شناسند که درباره قدرت با يکديگر گفت‌وگو کنند» اما «اگر به اين نقطه برسيم کمال مطلوب است.»
XS
SM
MD
LG