لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

شخصیت سال ۲۰۱۴ مجله تایم: «مبارزان با ابولا»


مجله آمریکایی «تایم»، کادر پزشکی و امدادگرانی که با بیماری ابولا مبارزه می‌کنند را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۴ معرفی و از شجاعت و شفقت آن‌ها تجلیل کرده است.

شیوع ویروس ابولا در کشورهای غرب آفریقا تاکنون بیش از ۶۳۰۰ قربانی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابتلا تعدادی از مردم به تب شدید توام با خونریزی با سرعت زیادی به شیوع ابولا در لیبریا، گینه و سیرالئون منجر شد. پس از آن نمونه‌های پراکنده ابتلا به ابولا در نیجریه و مالی و بعد هم در اسپانیا، آلمان و آمریکا نیز گزارش شده است.

نانسی گیبس، سردبیر «تایم»، بنا به سنت سالانه این مجله آمریکایی با اعلام نام شخصیت‌های سال نوشت: «بقیه دنیا می‌تواند شب‌ها با آسودگی بخوابند چون گروهی از مردان و زنان ایستاده‌اند و با این بیماری مبارزه می‌کنند. به پاس تلاش خستگی ناپذیر، شجاعت و عطوفت این افراد و برای دادن فرصت به بقیه جهان تا از خود در برابر این بیماری دفاع کند، برای به خطر انداختن جان‌شان، برای پشتکار و فداکاری آن‌ها، مبارزان با ابولا شخصیت سال ۲۰۱۴ هستند».

شیوع بیماری ابولا که بد‌ترین مورد آن تاکنون است، در سراسر جهان ۶۳۰۰ نفر قربانی داشته است. بیشتر این قربانیان اهل کشورهای سیرالئون، گینه و لیبریا بوده‌اند.

مجله «تایم» نوشته است: پزشکان و پرستاران با ابعاد بی‌سابقه‌ای از شیوع ویروس ابولا و مبتلایان به آن مواجه شدند که زیرساخت‌های ضعیف بهداشت عمومی در کشورهای آفریقایی را از بین برده بود.

در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که دیوید نابارو، هماهنگ کننده و سازمان دهنده اقدامات سازمان ملل متحد در مبارزه با ابولا روز سه شنبه از پیشرفت قابل توجه و گسترده در مبارزه با این ویروس مهلک استقبال کرد و هشدار داد شیوع ویروس هنوز در غرب سیرالئون و شمال گینه با شدت ادامه دارد.

او افزود در مناطقی که بیماری همچنان با سرعت در حال گسترش است به امدادگران خارجی، تخت‌های بیمارستانی و امکانات درمانی نیاز داریم.

سردبیر تایم گفت دولت‌ها برای مقابله با بحران مجهز نبودند، سازمان بهداشت جهانی نیز در ابتدا حاضر به پذیرفتن واقعیت نبود و واکنشی نشان نداد. و اولین کسانی که به این فاجعه واکنش نشان دادند به اغراق متهم شدند.

او به کسانی که در مناطق بحرانی ابولا فعالیت می‌کنند، کسانی که از طریق سازمان‌های غیر انتفاعی مانند پزشکان بدون مرز اعزام شده‌اند، و همچنین از پزشکان و پرستاران، کارکنان آمبولانس و خدمه جمع آوری و دفن اجساد قربانیان ستایش کرد.

نانسی گیبس گفته است: «ابولا یک جنگ و یک هشدار است. سامانه بهداشت جهانی هنوز با یک سیستم قوی که بتواند از ما در مقابل بیماری‌های واگیردار محافظت کند، فاصله بسیاری دارد. و این شامل همه ما است و نه فقط کسانی که در نقاط دورافتاده زندگی می‌کنند و ابولا فقط یکی از خطراتی است که هر روز جان آن‌ها را می‌گیرد».

XS
SM
MD
LG