لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

زمان رای‌گیری در انتخابات مجلس و خبرگان برای بار پنجم تمدید شد


ستاد انتخابات در ایران اعلام کرد که زمان اخذ رای در تهران تا ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه تمدید شده است. پیش از این پایان زمان اخذ رای ساعت ۱۸ اعلام شده بود ولی بعد در سراسر کشور این زمان چهار بار تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سید حسین هاشمی، استاندار تهران، این خبر را جمعه شب در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از یک «منبع آگاه در ستاد انتخابات کشور» که نامش را فاش نکرده است، خبر داده که تا ساعت ۲۲ جمعه شب، سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در استان تهران رای داده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم گزارش داده که با پایان یافتن اخذ رای در اکثر حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، روند شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه و همچنین در اکثر شهرستان‌های تهران آغاز شده است.

بر اساس اطلاعیه شماره ۳۵ ستاد انتخابات کشور، ابتدا آراء انتخابات مجلس خبرگان شمرده می‌شود، سپس شمارش برگه‌های رای انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی انجام خواهد ‌شد.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری از صبح جمعه هفتم اسفند آغاز شده است و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، اعلام کرده که براساس نظرسنجی‌ها بین ۶۵ تا ۷۰ درصد واجدان شرایط رای، در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

در حالی که گروه‌های اصلاح طلب انتخابات مجلس نهم را تحریم کرده بودند، در انتخابات مجلس دهم تعداد زیادی از شخصیت‌های اصلاح طلب و همچنین نیروهای منتقد جمهوری اسلامی از جمله محمد خاتمی رییس جمهوری اسبق ایران، عبدالله نوری وزیر اسبق کشور و ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی، در انتخابات شرکت کردند.

در همین حال حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور و محمد حسین مقیمی رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کردند که مهدی کروبی، از رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، در محل حصر، رای خود را در صندوق سیار انداخته است.

این در حالی است که به گزارش سایت «سحام‌نیوز»، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفته که هنوز زمینه برای رای دادن پدرش فراهم نشده است.

روز پنجشنبه، محمد تقی کروبی، دیگر فرزند مهدی کروبی گفته بود که پدرش برای شرکت در انتخابات، درخواست صندوق رای سیار در محل حصرش کرده است.

از سوی دیگر، سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی خبر داده که این رهبر معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، به اتفاق همسرش زهرا رهنورد، برای شرکت در انتخابات درخواست صندوق سیار رای کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، هنوز خبری مبنی بر انتقال صندوق سیار به محل حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دریافت نشده است.

پیش از این گروه‌هایی مانند جبهه ملی ایران، حزب ملت ایران، حزب پان ایرانیست، حزب دمکرات کردستان، و حزب کومله کردستان در بیانیه‌هایی با تشریح برخی از موانع برای برگزاری یک انتخابات آزاد در ایران اعلام کرده بودند که در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.

«هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان» حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی اصغر ناصربخت معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران، اعلام کرده‌اند که انتقال سازمان‌دهی‌شده اهالی دیگر شهرهای ایران به تهران برای رای‌دهی یک «تخلف» است و در صورت وقوع با عوامل آن «برخورد خواهد شد».

با این حال هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بدون اشاره به جزئیات و مصداق‌ها، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «هیچ مرجعی به جز شورای نگهبان حق ابطال یا متوقف کردن انتخابات را ندارد و هرگونه اقدامی که شائبه توقف انتخابات را داشته باشد بدون کسب موافقت قبلی شورای نگهبان، خلاف قانون است».

اختلاف مصباحی‌مقدم و مصباح یزدی درباره تشابه شهرت

در همین حال، فرمانداری تهران در اطلاعیه‌ای از رای دهندگان خواسته است که به دلیل «تشابه اسمی برخی از نامزد‌ها» اسم و مشخصات کامل نامزدهای مورد نظر خود را در برگه‌های رای بنویسند.

استفاده غلامرضا مصباحی مقدم، نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از شهرت «مصباح» در انتخابات مجلس خبرگان با اعتراض رسمی ستاد انتخاباتی محمد تقی مصباح یزدی روبه‌رو شده است.

ستاد انتخاباتی محمد تقی مصباح یزدی درخواست کرده که آرایی که تنها به نام «مصباح» نوشته شده، به نام آقای مصباح یزدی شمرده شوند.

با این حال غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگویی با وب سایت خبر آنلاین اعلام کرده که پیشتر هم در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در مشهد، و نیز در انتخابات کنونی و پیشین مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به استانداری‌ نوشته و یادآور شده که علاوه بر «مصباحی مقدم» به «مصباح» و «مقدم» هم شهرت دارد.

هر دو این نامزد‌ها، در فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان تهران حضور دارند.

XS
SM
MD
LG