لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۱

تایم و ۱۰۰ چهره با نفوذ جهان؛ قاسم سلیمانی در ردیف ۱۳ رهبران


الیزابت وران (سناتور دمکرات آمریکا) و قاسم سلیمانی در میان چهره های بانفوذ جهان
الیزابت وران (سناتور دمکرات آمریکا) و قاسم سلیمانی در میان چهره های بانفوذ جهان

هفته‌نامه آمریکایی «تایم» در شماره هفته اول ماه مه خود، نام یکصد تن از بانفوذترین شخصیت‌ها و مقام‌های دولتی و غیردولتی را در سراسر جهان اعلام کرد.

در میان این یکصد تن، علاوه بر دولتمردان، سیاست‌پیشگان و هنرمندان، برخی از چهره‌های نظامی نیز دیده می‌شوند.

فهرست سالانه هفته‌نامه «تایم» از یکصد چهره بانفوذ مردان و زنان جهان بر اساس دستاوردها، موفقیت‌ها و شهرت اشخاص تهیه و ارائه شده و مانند سال‌های پیش، شامل روسای کشورها، نخست‌وزیران، مدیران ارشد کمپانی‌ها و هنرمندان و هنرپیشگان و اشخاص مشهور می‌شود ولی در میان آنها نام‌های کمتر آشنایی هم برای خوانندگان این هفته‌نامه به چشم می‌خورد، کسانی که عامل کلیدی در اختراعات و اکتشافات، پیشبرد هدف‌ها و بلندپروازی‌های انسان هستند و نبوغ‌شان موجب گشودن گره‌ از دشواری‌ها می‌شود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

هفته‌نامه تایم در آغاز این فهرست ضمن ارایه شرحی می‌گوید که «در یک‌سال گذشته، عرصه جر و بحث‌های سیاسی در آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آسیا بر لبه تیزی قرار داشت و به نظر می‌رسد که به گونه‌ تقریبا کاملی برای ایجاد تفرقه بیشتر در جامعه بشری طراحی شده بود».

ولی به رغم این دگرگونی ملموس که شخصیت‌هایی مانند دونالد ترامپ را شامل شده، امسال ظهور نام‌هایی در میان بانفوذترین مقام‌ها، توجه خوانندگان هفته‌نامه تایم را به خود معطوف داشته است. از جمله این نام‌ها می‌توان به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره کرد که به پیشنهاد «کنت پولاک» از اعضای ارشد مرکز سیاست‌های خاورمیانه انستیتوی بروکینگز در واشینگتن در فهرتس تایم قرار گرفته است.

کنت پولاک از کارشناسان مسائل خاورمیانه در عرصه‌های سیاسی و نظامی با مطالعات گسترده در امور ایران، عراق، عربستان و امیرنشینان جنوب خلیج فارس است و در معرفی سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی گفته است: «او برای شیعیان خاورمیانه، شخصیت‌هایی مانند جیمز باند، ژنرال رومل آلمانی و لیدی گاگا، خواننده سرشناس و جنجالی آمریکایی، را تداعی می‌کند و او کسی است که در جمهوری اسلامی، مسوول صدور انقلاب، پشتیبانی از تروریست‌ها، برانداختن دولت‌های طرفدار غرب در منطقه و مجری جنگ‌های خارجی حکومت ایران محسوب می‌شود».

در ادامه معرفی پاسدار سلیمانی آمده است: «او به لقب حاج قاسم شناخته می‌شود و از سال ۱۹۹۰ میلادی فرماندهی نیروی قدس را برعهده گرفته و ارباب مالی گروه حزب‌الله لبنان، حماس و سایر گروه‌های تروریستی است که علیه اسراییل در جنگ هستند».

نام قاسم سلیمانی در لیست «رهبران» در ردیف سیزدهم و پس از نامدارانی مانند سناتور چاک شومر (رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنای آمریکا)، دونالد ترامپ، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قرار گرفته است.

جالب آنکه در بخش «رهبران» نام اشخاص معروفی چون ملیندا گیتس، همسر بیل گیتس بنیانگذار کمپانی معروف مایکروسافت و ثروتمندترین فرد در جهان و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌ها هم دیده می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری اسلامگرای ترکیه، رودریگو دیوترته رییس‌جمهوری فیلیپین، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و شی ژین پینگ رییس‌جمهوری چین نیز جزء بانفوذترین شخصیت‌ها هستند.

نام ایوانکا ترامپ دختر چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری آمریکا و همسرش جارد کوشنر در فهرست شخصیت‌های پیشگام آمده و همین‌طور هفده تن از نامداران عرصه هنر نیز جزء بانفوذترین‌های سال ۲۰۱۷ میلادی ذکر شده است.

XS
SM
MD
LG