لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

ده نامزد نهايی مجله تايم برای تعيين شخصيت خبرساز ۲۰۱۳


مجله آمريکايی تايم طبق روال هرساله فهرست نهايی ده شخصيت مهم و خبرساز جهان را منتشر کرده و روز چهارشنبه، یازدهم دسامبر، نيز شخصيت سال اين مجله اعلام می‌شود.

حسن روحانی رييس جمهوری اسلامی ايران يکی از ده شخصيتی است که در فهرست نهايی مجله تايم جای گرفته است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا ، بشار اسد رييس جمهوری سوريه، تد کروز، سناتور جمهوريخواه از ايالت تگزاس آمريکا، پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌های جهان، کتلين سبليوس، وزير بهداشت و خدمات انسانی دولت اوباما از ديگر شخصيت‌های سياسی و مذهبی هستند که در ليست سال ۲۰۱۳ مجله تايم جای گرفته‌اند.

از ميان مديران ارشد شرکت‌های اينترنتی تنها نام جف بزوس، بنيانگذار آمازون که بزرگترين شرکت فروش کالا در اينترنت است، ديده می‌شود.

ادوارد اسنودن، پيمانکار سابق سازمان اطلاعات ملی آمريکا و افشاگر اسناد محرمانه اين سازمان نيز از کسانی است که به عنوان يکی از نامزدهای شخصيت تاثير گذار سال معرفی شده است.

نام اديت ويندسور، فعال حقوق همجنسگرايان در نيويورک و ميلی سايروس خواننده ۲۰ ساله و پرطرفدار آمريکايی هم در اين ليست ده نفره قرار دارد.

مجله تايم در سال ۱۹۲۷ انتخاب شخصيت سال را آغاز کرد. معيار مديران مجله تايم در آن زمان انتخاب فردی بود که به صورت مثبت يا منفی خبرسازترين شخصيت سال در جهان محسوب می‌شد. در سال‌های نخست بيشتر چهره‌های سياسی به عنوان مرد سال انتخاب می‌شدند ولی در سال‌های اخير نه تنها افراد بلکه حرکت‌های سياسی و مدنی نيز به عنوان خبرسازترين‌ها انتخاب شده‌اند.

در عين حال در طول ۸۶ سالی که مجله تايم چهره سال را انتخاب می‌کند شخصيت‌هايی چون آدولف هيتلر در سال ۱۹۳۸ و ژوزف استالين در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۲ نيز به عنوان مرد سال انتخاب شده‌اند.

از ايران تا کنون تنها محمد مصدق، در سال ۱۹۵۲ و آيت‌الله روح‌الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ به عنوان مرد سال از طرف مجله تايم انتخاب شده‌اند.

مجله تايم هر ساله در کنار معرفی خبرسازترين چهره سال از خوانندگان خود نيز نظرسنجی می‌کند و از آنها می‌خواهد با رای خود شخصيت سال را انتخاب کنند.

در سال ۲۰۱۳ بيش از يک ميليون و ۹۰۰ هزار نفر در رای‌گيری اينترنتی مشترک بين مجله تايم و شبکه اجتماعی توئيتر شرکت کردند و عبدالفتاح سيسی رييس ستاد ارتش مصر را با حدود ۴۵۰ هزار رای به عنوان شخصيت خبرساز سال انتخاب کردند.

عبدالفتاح سيسی سال گذشته محمد مرسی، رييس جمهوری مصر را دستگير و روانه زندان کرد.
XS
SM
MD
LG