لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

بیش از ۹۰ هزار نفر طی سال ۲۰۱۴ در سوریه و عراق کشته شده‌اند


فعالان سوری در آستانه سال جدید در منطقه صلاح‌الدین شمع‌هایی را به یادبود قربانیان جنگ داخلی این کشور روشن کرده‌اند.
فعالان سوری در آستانه سال جدید در منطقه صلاح‌الدین شمع‌هایی را به یادبود قربانیان جنگ داخلی این کشور روشن کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۶ هزار در جریان جنگ داخلی سوریه کشته شدند. گزارش دیگری حاکی است که ۱۵ هزار و ۵۳۸ نفر نیز در عراق کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهاد ناظر بر حقوق بشر در سوریه روز پنج شنبه ۱۱ دی ماه گزارش داد که ۱۷ هزار و ۷۹۰ شهروند غیرنظامی از جمله سه هزار و ۵۰۱ کودک در میان کشته شده‌های سوریه قرار دارند.

۱۵ هزار نیروی شورشی و نزدیک به ۱۷ هزار عضو گروه‌های جهادی شامل جبهه النصره وابسته به القاعده و گروه خلافت اسلامی، داعش سابق، نیز در میان کشته شدگان سوریه هستند.

همچنین آمار ۲۲ هزار و ۶۲۷ نفر نیروی وفادار به بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، که طی سال گذشته کشته شده‌اند در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

طی سال ۲۰۱۳ رقم قربانیان جنگ داخلی سوریه ۷۳ هزار و ۴۴۷ نفر، سال قبل از آن ۴۹ هزار و ۲۹۴ نفر و در سال ۲۰۱۱ حدود هفت هزار و ۸۴۱ نفر بوده است، به عبارتی سال گذشته میلادی مرگبار‌ترین سال از زمان آغاز بحران سوریه بوده است.

طی چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار شهروند سوری در جنگ داخلی این کشور کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی جداگانه می‌گوید که طی سال ۲۰۱۴ همچنین ۱۵ هزار و ۵۳۸ نفر در عراق کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش دولت عراق، این میزان تلفات انسانی از سال ۲۰۰۷ بی‌سابقه بوده است. این آمار توسط وزارت دفاع، بهداشت و وزارت کشور عراق تهیه شده‌اند.

طی سال ۲۰۱۳، شمار قربانیان خشونت‌های داخلی در عراق شش هزار و ۵۲۲ نفر بود، به عبارتی شمار قربانیان سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل آن بیش از دو برابر افزایش یافته است که علت آن اشغال سریع بخش‌های وسیعی از عراق توسط گروه داعش در تابستان گذشته بود. این گروه بعد‌ها نام خود را به «حکومت اسلامی» تغییر داد.

گروه یاد شده اگرچه بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل خود در عراق را پس از آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا از دست داده است، با این حال هنوز سه شهر عمده این کشور را در کنترل خود دارد.

نیروهای خلافت اسلامی تا مهرماه توانسته بودند پنج استان عراق را اشغال کنند، اما با آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و پیشروی‌های ارتش و کردهای عراق، آن‌ها از برخی مناطق بیرون رانده شدند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا همچنین تاکنون ده‌ها موضع حکومت اسلامی در سوریه را بمباران کرده است.

XS
SM
MD
LG