لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

دانيلون: ايران از زمان روی کار آمدن اوباما ضعيف تر شده است


تام دانیلون (راست) همراه با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا.
تام دانیلون (راست) همراه با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا.
تام دانيلون، مشاور امنيت ملی رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه از سياست های باراک اوباما در قبال ايران دفاع کرد و گفت که از زمان روی کار آمدن اوباما در سال ۲۰۰۹ جمهوری اسلامی ضعيف تر شده است. همزمان نامزدهای جمهوريخواهان خواهان شدت عمل در برابر ايران شده اند.

مشاور باراک اوباما گفت: «ايران امروزه به طور بنيادين ضعيف تر، منزوی تر، آسيب پذيرتر و بی اعتبار تر از هر زمان ديگری است. اين است وضع تغييرکرده ايران که در اين سه سال حاصل شده است. بنابر اين ما موفق شده‌ ايم روندی را که در آغاز رياست جمهوری پرزيدنت اوباما وجود داشت تغيير دهيم.»

به گفته وی، «تحريم‌ها و مجازات‌ های تنبيهی موفق بوده و توانسته است که ايران را منزوی کند.»

دانيلون تصريح کرد پس از اينکه ايران ابتکارهای اوليه ديپلماتيک باراک اوباما را رد کرد و به مقابله جويی خود با جامعه بين المللی ادامه داد، ايالات متحده بر روی تشديد تحريم ها، تقويت مناسبات نظامی با همسايگان تهران و انزوای بيشتر ايران متمرکز شده است.

مشاور امنيت ملی رييس جمهوری آمريکا افزود: «تاثير اين تحريم ها روشن بوده است. اشتباهات و اختلافات در ايران بيشتر شده است و تلاش های هسته ای ايران کند شده... این وضعیت نه تنها کار را برای ايران دشوار کرده بلکه هزينه ها را برای اين کشور نیز بالا برده است.»

اظهارات اين مقام آمريکايی پس از آن بيان می شود که نامزدهای درون حزب جمهوريخواه برای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲، در مناظره سه شنبه شب خود، ۲۲ نوامبر، به انتقادها عليه سياست دولت اوباما در قبال ايران ادامه دادند.

جمهوريخواهان می گويند که اين سياست ها ناکارآمد بوده و نتوانسته است که تهديد برنامه هسته ای ايران را برطرف کند.

در همين زمينه، نيوت گينگريچ، نامزد جمهوريخواه، گفته است اگر متحدان واشينگتن بتوانند به جای تمرکز بر تاکتيک های مشخص حول يک استراتژی با هم کار کنند، آمريکا خواهد توانست ظرف يکسال ايران را در هم شکند.

وی در همين زمينه ممنوعيت فروش بنزين به ايران و خرابکاری در پالايشگاه های ايران را گامی برای تغيير رژيم جمهوری اسلامی دانسته و گفته است که اين اتفاق به بلندپروازی های هسته ای ايران پايان خواهد داد.

آقای گينگريچ تصريح کرد که جهان بايد قبل از اينکه ايران به سلاح هسته ای دست پيدا کند، رژيم اين کشور را تغيير دهد.

ساير نامزدهای حزب جمهوريخواه در مناظره سه شنبه شب راهکارهای متفاوتی در قبال ايران پبشنهاد کرده اند.

ريک پری، فرماندار تگزاس گفته است که تحريم ها بايد بر بانک مرکزی ايران متمرکز شود.

هرمن کين نيز می گويد اگر قانع شود اقدام نظامی کارساز خواهد بود از حمله نظامی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران حمايت می کند.

کشورهای غربی در هفته های اخير تحريم های شديدتری عليه ايران به اجرا در آورده اند. در حالی که آمريکا گفته است صنايع پتروشيمی ايران را هدف قرار می دهد بريتانيا تمام ارتباط های مالی خود با بانک مرکزی ايران را قطع کرده است.

کانادا نيز گفته است تحريم بر صنايع نفت و گاز ايران را دنبال می کند و فرانسه نيز خواستار ممنوعيت خريد نفت و تحريم بانک مرکزی ايران شده است.

به رغم تشديد فشارها، مقام های جمهوری اسلامی تحريم ها را بی نتيجه خوانده اند و به گزارش رويترز، تحليلگران سياسی معتقدند که دولت اوباما مانند دولت های جرج بوش و بيل کلينتون در وادار کردن ايران به دست کشيدن از برنامه هسته ای خود موفق نبوده است.

با اين حال، مشاور امنيت ملی باراک اوباما می گويد: «ما مسلما برداشتن گام های اضافی عليه بخش بانکی ايران، از جمله بانک مرکزی، را از دستور کار خارج نخواهيم کرد.»

آقای دانيلون گفت، «جامعه بين المللی زمان، فضا و ابزارهای لازم برای اثرگذاری بر رهبران ايران را در اختيار دارد، رهبرانی که بايد بدانند نمی توانند از انتخاب هايی که ما پيش پای آنها گذاشته ايم فرار کنند.»
XS
SM
MD
LG