لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

صنعت اسباب بازی به دنبال بازار بزرگسالان


روبات "i-SOBOT" که توسط شرکت تامی در نمایشگاه توکیو عرضه شده است.
روبات "i-SOBOT" که توسط شرکت تامی در نمایشگاه توکیو عرضه شده است.

به دنبال کاهش ميزان تولد و افزايش طول عمر افراد در ژاپن، شرکت های توليد کننده اسباب بازی کودکان اين درس را از زندگی ياد گرفته اند که هر فردی بايد رشد کند. از اين روست که شرکت های اسباب بازی ژاپنی بزرگسالان را بازار هدف خود قرار داده اند.


شرکتی که با کار گذاشتن روبات های متحرک در درون اسباب بازی، حيوانات مجازی « تاماگوچی» را به بازار های جهانی عرضه کرده، اکنون اميدوار است تا با سيل تقاضای بزرگسالان روبرو شود.


کيتا ساتو، معاون اجرايی و رييس بخش بازاريابی شرکت اسباب بازی « تامی» می گويد: کاهش نرخ رشد جمعيت مشکل اساسی برای ما ايجاد کرده است.


در حالی که اسباب بازی های متعارف زيادی در نمايشگاه سال ۲۰۰۷ اسباب بازی در توکيو برای نمايش عرضه شده است بيشترين تاکيد بر روی محصولاتی متمرکز شده که گروه بزرگسالان را هدف قرار داده است.


شرکت تامی اميدوار است در يکی از اسباب بازی های عرضه شده به نام «اوتاکا» که برگرفته از الگوی کارآگاه گجت است روبات " i-SOBOT " کار گذاشته شود.


يک محصول بزرگ به روز شده از روبات ها به نام « آمنی بوت» نیز توسط اين شرکت عرضه شده که می تواند طبل بزند، همراه موسيقی برقصد و زمانی که می افتد از جای خود بلند شود.


اولین سری از اين روبات در دهه ۱۹۸۰ به بازار آمده بود.


شرکت ژاپنی تامی انتظار دارد با توجه به قيمت ۲۶۰ دلاری " i-SOBOT " حدود ۵۰ هزار از عدد آن را در ژاپن و بيش از ۲۵۰ هزار عدد نيز در بقيه نقاط جهان به فروش برساند.


روبات ها از جمله محصولات شاخص شرکت های تولید کننده وسايل سرگرمی هستند که در کنار عرضه اسباب بازی های متعارف برای کودکان بيشترين تمرکز بازاريابی خود را بر روی بزرگسالان معطوف کرده اند.


آقای ساتو از شرکت تامی می گويد: ما در حال تقويت خط توليد اسباب بازی های خود هم برای کودکان و هم برای تولید وسايل سرگرم کننده برای بزرگسالان هستيم.


از محصولات ديگر نمايش داده شده در اين نمايشگاه می توان به يک کنترل راديويی کوچک برای هدايت هواپيماهايی اشاره کرد که می توانند در محوطه های کوچک به زمين بنشينند و همچنين يک اسباب بازی عرضه شده که قادر است با استفاده از نور ليزر در مسيرهای صاف بر روی سقف حرکت کند.


يک تحليلگر سرگرمی در ژاپن می گويد که « چشم انداز صنعت اسباب بازی بسيار نگران کننده است. اما تعريف اسباب بازی به آرامی در حال تغيير است. بنابراين بازار محصولات اسباب بازی در حال خراب شدن نيست.»


اما گزارش اتحاديه اسباب بازی در ژاپن نشان می دهد که در حال حاضر بازار اين محصولات به آرامی در حال آب رفتن است.


براساس آمار ارائه شده، تخمين زده می شود که ارزش بازار اسباب بازی در ماه مارس ۲۰۰۶، به جز برنامه های پر طرفدار ويدئو گيم و نرم افزار، حدود ۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار باشد که نسبت به چهار سال قبل از آن پنج درصد کاهش نشان می دهد.


XS
SM
MD
LG