لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

سفر چنی به خاورمیانه برای مقابله با نفوذ ایران


آقای چنی امیدوار است که رهبران با نفوذ عربی برای ثبات در عراق تلاش کنند.
آقای چنی امیدوار است که رهبران با نفوذ عربی برای ثبات در عراق تلاش کنند.

دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه عازم خاورمیانه خواهد شد تا از رهبران با نفوذ منطقه برای کمک به ثبات در عراق یاری بخواهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای چنی امید دارد که در این سفر، رهبران خاورمیانه را ترغیب کند با نفوذ فزاینده ایران در منطقه به مقابله بپردازند.


معاون رییس جمهوری آمریکا، که در سفر خود به خاورمیانه از کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر و اردن دیدار خواهد کرد به گفته یکی از همراهان ارشدش، در باره روند صلح بین اسراییل و فلسطین مداخله نمی کند و این مساله بر عهده کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا خواهد بود.


این مشاور ارشد دیک چنی که نخواست نامش فاش شود گفت: تقسیم کار به این صورت است که معاون رییس جمهوری بر روی مساله عراق و سایر چالش های امنیتی در خاورمیانه تمرکز کند.


به گفته او، آقای چنی تلاش خواهد کرد تا همسایگان سنی عراق را متقاعد سازد که از طرح چهار ماهه آمریکا برای فرونشاندن خشونت ها در عراق حمایت کنند و همچنین از همکیشان خود در عراق بخواهند که به عملیات ستیزه جویانه پایان دهند و به روند لرزان سیاسی در آن کشور بپیوندند.



آقای چنی تلاش خواهد کرد تا همسایگان سنی عراق را متقاعد سازد که از طرح چهار ماهه آمریکا برای فرونشاندن خشونت ها در عراق حمایت کنند و همچنین از همکیشان خود در عراق بخواهند که به عملیات ستیزه جویانه پایان دهند و به روند لرزان سیاسی در آن کشور بپیوندند.
مشاور معاون رییس جمهوری آمریکا

مشاور دیک چنی همچنین گفت: رهبران کشورهای عربستان، مصر، اردن و امارات متحده عربی از رهبران با نفوذ و قابل احترام خاورمیانه به شمار می روند و در شرایط کنونی باید از هر وسیله ای استفاده کرد.


پادشاه عربستان سعودی اخیرا در یک مصاحبه اشغال عراق را «غیرقانونی» خوانده بود و از دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز شانه خالی کرده بود.


مشاور دیک چنی در واکنش به این موضوع گفت: «بخشودن قسمت اعظم بدهی های عراق از سوی عربستان سعودی نشانگر افکار مقام های ریاض در این مورد است و به قول معروف صدای عمل بلندتر از صدای حرف است.


وی در باره برنامه بحث انگیز هسته ای ایران گفت که آمریکا و متحدانش سرگرم بررسی تصویب قعطنامه دیگری از سوی شورای امنیت علیه ایران هستند تا جمهوری اسلامی را برای متوقف نکردن فعالیت های هسته ای مجازات کنند.


به گفته وی، «حمایت رهبران خاورمیانه از این طرح بسیار مفید خواهد بود.»


دیک چنی دیدارهای خاورمیانه ای خود را از امارات متحده عربی آغاز خواهد کرد و روز چهارشنبه، نهم ماه مه، با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان گفت وگو خواهد کرد.


معاون رییس جمهوری آمریکا، سپس با ملک عبدالله، پادشاه عربستان مذاکره خواهد کرد و سپس از مصر دیدار می کند. وی در پایان سفرش با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفت وگو می کند.


XS
SM
MD
LG