لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

احمدی نژاد به عربستان می رود


سفر محمود احمدی نژاد به عربستان دومین سفر وی به این کشور ظرف ۱۵ ماه گذشته است.
سفر محمود احمدی نژاد به عربستان دومین سفر وی به این کشور ظرف ۱۵ ماه گذشته است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران قراراست در اوایل هفته آینده به عربستان سفر کند تا با مقامات این کشور درباره تنش های جاری در منطقه خاورمیانه به رایزنی بپردازد.


براساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، هنوز تاریخ دقیقی برای انجام این سفر اعلام نشده است، ولی روزنامه سعودی الوطن به نقل از مقامات ایرانی که نام آنها فاش نشده، نوشته است: آقای احمدی نژاد روز شنبه به عربستان سعودی می رود.


دیدار مقامات بلند پایه تهران و ریاض، در ادامه نشست های چند هفته اخیر نمایندگان سیاسی دو کشور درباره تنش های فزاینده میان گروه حزب الله و فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان است.


حزب الله لبنان در ماه های اخیر با برگزاری تظاهرات خیابانی که در پاره ای اوقات به خشونت کشیده شد، خواستار استعفای نخست وزیر لبنان و تشکیل دولت «وحدت ملی» شده است.


این درحالی است که عربستان و ایالات متحده آمریکا با حمایت از دولت لبنان، اقدام حزب الله را گامی برای افزایش نفوذ ایران در منطقه دانسته اند.


درگیری های فرقه ای و قومی از دیگر تنش های موجود در روابط تهران و ریاض به شمار می رود. مقامات عربستان با اظهار نگرانی از قدرت یافتن گروه های شیعه در عراق که تحت حمایت ایران قرار دارند، خواستار مشارکت سنی ها در ساختار قدرت عراق هستند.


ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، ایران را متهم می کنند که با ارسال اسلحه و آموزش نیروهای شیعه عراق، به خشونت های فرقه ای و قومی در این کشور دامن می زند، امری که بارها از سوی تهران رد شده است.


ماه گذشته، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: کشورش خواستار آن است که ایران برای جلوگیری از خطر افزایش تنش های قومی، موضع بی طرفانه ای میان شیعیان و سنی های خاورمیانه اتخاذ کند.


سفر رييس جمهوری ايران به رياض همچنين چند هفته پيش از برگزاری نشست اتحاديه عرب در ۲۸- ۲۹ مارس برگزار می شود که بررسی تنش های منطقه خاورميانه از مهمترين محورهای آن محسوب می شود .


سفير ايران در رياض به خبرگزاری ايرنا گفته است: سطح مبادلات تجاری تهران و رياض حدود ۵۰۰ ميليون دلار است که به گفته او، «متناسب با ظرفيت های بسيار بالای دو کشور بزرگ جهان اسلام نيست.»


وی اظهار اميدواری کرده است که اين روابط با سفر آقای احمدی نژاد افزايش قابل قبولی پيدا کند.


سفر رییس جمهوری ایران به عربستان، دومین سفر اودر ۱۵ ماه گذشته به این کشور است. آقای احمدی نژاد در دسامبر سال ۲۰۰۵ نیز به منظور شرکت در کنفرانس سران کشورهای اسلامی به عربستان رفته بود.


XS
SM
MD
LG