لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

دونالد ترامپ خواستار «افزایش ۵۴ میلیارد دلاری» بودجه دفاعی آمریکا است


افزایش بودجه ۱۰ درصدی وزارت دفاع آمریکا از جمله تعهدات دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش برای تقویت ارتش آمریکا است.
افزایش بودجه ۱۰ درصدی وزارت دفاع آمریکا از جمله تعهدات دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش برای تقویت ارتش آمریکا است.

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، افزایشی ۵۴ میلیارد دلاری در بودجه دفاعی آینده ایالات متحده پیشنهاد خواهد کرد که از محل صرفه‌جویی در برنامه‌های داخلی و کمک‌های خارجی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیامد ارائه چنین افزایشی این خواهد بود که تغییری در کسری بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده ایجاد نخواهد کرد.

مسئولان امور بودجه کاخ سفید این اطلاعات را روز دوشنبه ۹ اسفند در جریان یک مکالمه تلفنی با خبرنگاران اعلام کردند ولی نخواستند که نام‌شان فاش شود. این مقام‌ها همچنین حاضر نشدند تا مکالمه‌های‌شان ضبط شود، این در حالی است که آقای ترامپ روز جمعه استفاده از منابع ناشناس از سوی رسانه‌ها را تقبیح کرد.

قرار است بودجه دفاعی ترامپ برای آمریکا و میزان هزینه‌های داخلی، ماه آینده ارائه شود. پیشنهادهای مربوط به مالیات و سایر برنامه‌ها بعدا ارائه خواهد شد.

یک مقام دفتر مدیریت و بودجه آمریکا اعلام کرد که بودجه امنیتی بیشتر می‌شود و در برابر آن بودجه برنامه‌های کم اهمیت‌تر، کاهش پیدا می‌کند. او که نخواست نامش اعلام شود افزود، بسیاری از وزارتخانه‌های فدرال به استثنای نهادهای امنیتی، مشمول کاهش بودجه خواهند شد.

به گفته این مقام دولت آمریکا، کمک‌های بلاعوض آمریکا بسیار کمتر خواهد شد و اکنون کشورهای دیگر باید پرداخت این کمک‌ها را به عهده بگیرند.

افزایش بودجه ۱۰ درصدی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از جمله تعهدات دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش برای تقویت ارتش آمریکا است. او روز جمعه هم تصریح کرده بود که برای بزرگترین توانمندسازی ارتش در تاریخ این کشور از کنگره در خواست بودجه‌ای عظیم خواهد کرد تا توان دفاعی کشور بهتر و مستحکم‌تر شود.

مقام ارشد امور بودجه کاخ سفید روز دوشنبه گفت برای تأمین این بودجه قرار است کمک‌های خارجی کاهش یابد و بسیاری از آژانس‌های داخلی ناچار به صرفه‌جویی هستند.

او جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد ولی به گفته آسوشیتدپرس، احتمالاً دولت ترامپ برای کاهش هزینه‌ها به سراغ یکی از اهداف بلندمدت جمهوریخواهان یعنی آژانس حفاظت از محیط زیست خواهد رفت.

بودجه نظامی پیشنهادی دولت ترامپ برای سال آینده ۶۰۳ میلیارد دلار است، رقمی که رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان آن را «بسیار پایین» دانسته است.

پیشنهادهای اولیه برای سال مالی ۲۰۱۸ که از اول اکتبر آغاز می‌شود، به نهادهای دولتی فرستاده شده‌اند که این امکان را به آنها می‌دهد تا تغییرات مورد نظر خود را اعلام کنند.

این گزارش حاکی است دمکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان کنگره مشخصاً مخالف کاهش بودجه آژانس‌های داخلی هستند و هرگونه مصوبه‌ای در این زمینه می‌تواند با فیلی‌باستر دمکرات‌های سنا روبه‌رو شود. احتمال دارد در نتیجه مقاومت دمکرات‌ها در سنا و بن‌بست در تصویب بودجه، دولت تعطیل شود.

چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنا، در واکنش گفته است: «از این پیش‌نویس بودجه پیشنهادی چنین بر می‌آید که رئیس‌جمهوری ترامپ قصد دارد از تعهداتش برای طبقه متوسط عدول کند».

کاخ سفید می‌گوید که بودجه پیشنهادی ترامپ قرار نیست کاهش اساسی در تأمین اجتماعی و امور درمانی ایجاد کند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه به فرمانداران آمریکایی در کاخ سفید گفت: «قصد داریم که کار را برای ایالت‌ها آسان کنیم تا در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نمایند» و در نهایت، «به دنبال دولتی کوچک، چابک و پاسخگو به مردم هستیم».

XS
SM
MD
LG