لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۸

ترامپ آراء کافی برای نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات را کسب کرد


دونالد ترامپ در دوره‌های گذشته بارها نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به شوخی برگزار کرده بود.
دونالد ترامپ در دوره‌های گذشته بارها نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به شوخی برگزار کرده بود.

گزارش‌های منتشره حاکی است دونالد ترامپ توانسته است با احتساب آراء برخی از هیات‌های نمایندگی غیر وابسته به حد نصاب لازم برای کسب نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه نیاز به آراء ۱۲۳۷ هیات نمایندگی داشت ولی توانست که حمایت ۱۲۳۸ هیات نمایندگی را کسب کند.

شمار محدودی از هیات‌های نمایندگی غیر وابسته به آسوشیتدپرس گفته‌اند که در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در ماه ژوئیه از ترامپ حمایت می‌کنند و با احتساب آراء آنها، وی توانست به حد نصاب دست پیدا کند.

هیات‌ نمایندگی وابسته فقط باید به یک نامزد معین رای دهد، حال آنکه هیات نمایندگی غیر وابسته آزاد است انتخاب خود را داشته باشد.

یکی از این حامیان، خانم پام پولارد رییس هیات نمایندگی اوکلاهاما است. وی گفته است: «من فکر می‌کنم که وی آن بخش از هیات‌های نمایندگی را با خود همراه کرده است که وضعیت فعلی کشور را نمی‌پسندند. من مشکلی برای حمایت از ترامپ نمی‌بینم».

با ۳۰۳ هیات نمایندگی در پنج ایالت باقیمانده که قرار است روز هفتم ژوئن رای دهند، ترامپ به آسانی از حد نصاب لازم گذر خواهد کرد و لازم نیست که در کنوانسیون ملی در کلیولند اوهایو وارد رقابت با نامزدی دیگر شود.

ترامپ که پیش از این هرگز برای انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت نکرده بود، در مبارزات مقدماتی جمهوریخواهان ۱۶ رقیب داشت.

بسیاری از چهره‌های جناح راست در حزب جمهوریخواه با احتیاط از آقای ترامپ استقبال کرده‌اند. سایرین نگران شخصیت غیرقابل پیش بینی و اظهارات جنجال‌برانگیز او درباره زنان، مهاجرین و غیره هستند.

استیو هاوس، رییس شاخه حزب جمهوریخواه در کلرادو و یکی از هیات‌های نمایندگی غیرمتعهد که در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از نامزدی ترامپ حمایت کرده است، گفته که سابقه این میلیاردر به عنوان یک تاجر را دوست دارد.

وی اظهار داشت: «رهبری کردن، رهبری است. اگر او بتواند اطرافش را با چهره‌های سیاسی پر کند فکر می‌کنم فردی مناسب باشد».

این میلیاردر آمریکایی نخستین بار در ۱۶ ژوئن پارسال و در سالن زیرین برج ترامپ نامزدی‌اش را اعلام کرد، حرکتی که کسی آن را جدی نگرفت. سپس سخنرانی‌های او که با اظهارنظرهای تحریک آمیز همراه بود سرخط رسانه‌ها شد که به تقویت وضعیت او برای ادامه راه کمک کرد.

ترامپ، مکزیکی‌ها را «متجاوزان جنسی» خطاب کرد و وعده داد که دیواری حائل میان آمریکا و مکزیک احداث کند تا از ورود مهاجران جلوگیری شود و پیشنهاد کرد که برای مدتی نامعلوم مسلمانان نتوانند به آمریکا سفر کنند.

او از زنان به خاطر چهره‌شان انتقاد کرد و حتی رقبایش را از صفات تند بی‌نصیب نگذاشت. اصطلاحاتی چون «مارکو کوچولو» روبیو، جب بوش «ضعیف» و تد کروز «دروغگو» همراه با صفات دیگر، موجب بروز واکنش‌های زیادی علیه وی شد. با این حال، تمام رقبایش میدان را به او واگذار کرده و او یکه‌تاز رقابت‌ها شد.

نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که وی در دوره‌های گذشته بارها این مسئله را به شوخی برگزار کرده بود.

آن گونه که مقام‌های دولت باراک اوباما از جمله جان کری، وزیر امور خارجه و خود رییس جمهوری آمریکا گفته‌اند، نامزدی دونالد ترامپ باعث نگرانی رهبران جهان شده است.

آقای اوباما روز پنجشنبه ششم خرداد گفت رهبران کشورهای خارجی به دلایل درستی در مورد دونالد ترامپ نگرانند. او نامزد حزب جمهوریخواه برای مقام ریاست‌جمهوری را به بی‌اطلاعی از امور جهان متهم کرد.

XS
SM
MD
LG