لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

دانلد ترامپ: توافق با ایران را پاره نمی‌کنم، ولی نظارت شدید خواهد بود


دانلد ترامپ، میلیاردر آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری
دانلد ترامپ، میلیاردر آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری

دانلد ترامپ، میلیاردر آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، از موضع دیگر نامزدهای جمهوریخواه درباره توافق اتمی با ایران فاصله گرفته و می‌گوید که در صورت پیروزی، این توافق را پاره نخواهد کرد ولی نظارت شدیدی بر آن اعمال می‌کند.

آقای ترامپ که پیشتاز نظرسنجی‌های جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است در مصاحبه‌ای با برنامه «دیدار با مطبوعات» شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» گفت: دشوار بتوان توافق هسته‌ای آمریکا با ایران را «پاره کرد» ولی اگر وی به مقام ریاست جمهوری انتخاب شود «نظارت شدیدی بر این توافق اعمال خواهد کرد به گونه‌ای که آن‌ها (ایرانی‌ها) راه فراری نداشته باشند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در این مصاحبه که روز یکشنبه ۲۵ مرداد پخش شد، تیم مذاکره کننده آمریکایی از جمله جان کری، وزیر امور خارجه، را «نالایق» توصیف کرد.

آقای ترامپ در عین حال گفت دشوار است آن چنان که برخی از منتقدان گفته‌اند، بتوان این توافق را «پاره کرد». وی افزود: اما «من در زمینه نظارت بر قرارداد‌ها، خبره هستم. هر چقدر که این توافق بد باشد، در زمینه نظارت بر آن سختگیر‌تر خواهم بود».

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان روز ۲۳ تیرماه در وین به امضای طرفین رسید و بر اساس آن، در ازای محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران تحریم‌های اعمال شده بر ایران کاهش یافته یا لغو خواهند شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، لغو تحریم‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار امکان مالی در اختیار ایران می‌گذارد، فرصتی که ترامپ می‌گوید اگر او طرف مذاکره بود هرگز اجازه نمی‌داد ایران به این پول دسترسی داشته باشد.

به گفته این نامزد جمهوریخواه، چنین سرمایه‌ای ایران را به کشوری ثروتمند و قدرتمند تبدیل می‌کند که موجب دسترسی آن به سلاح هسته‌ای و «تسخیر بخش‌هایی از جهان خواهد شد که شما تصورش را نمی‌کنید».

وی افزود: «این وضعیت باعث بروز یک هولوکاست هسته‌ای خواهد شد».

آقای ترامپ در عین حال تاکید کرد که در هر صورت ایران به این پول دسترسی پیدا خواهد کرد حتی اگر توافق از سوی کنگره رد شود.

این میلیاردر آمریکایی تصریح کرد: «مشکل این است زمانی که من به قدرت می‌رسم، آن‌ها به ۱۵۰ میلیارد دلار دسترسی پیدا می‌کنند. فکر می‌کنید اگر این توافق رد شود آن‌ها همچنان این پول را دریافت خواهند کرد؟ من یک هفته پیش از این موضوع خبردار شدم. باورکردنی نیست. اگر این توافق رد شود، آن‌ها همچنان این پول را خواهند داشت. ایران به شکل باورنکردنی قدرتمند و ثروتمند خواهد شد».

کنگره آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا توافق اتمی با ایران را رد یا تایید کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری، و سایر مقام‌های آمریکا گفته‌اند که این توافق بهترین دستاوردی است که راه ایران را برای دستیابی به سلاح اتمی مسدود کرده و ثبات را برای خاورمیانه به ارمغان می‌آورد.

جمهوریخواهان در کنگره می‌گویند که این توافق را رد می‌کنند و آقای اوباما نیز متقابلا تهدید کرده که آن را وتو خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی است که کنگره احتمالا رای کافی برای بی‌اثر کردن وتوی رییس جمهوری نخواهد داشت.

هاکبی در راه اسرائیل؛ گفت‌وگو درباره توافق ایران

گزارش دیگری در ارتباط با توافق اتمی ایران حاکی است که مایک هاکبی، دیگر نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری، هفته جاری به اسرائیل خواهد رفت تا علاوه بر جمع‌آوری پول برای رقابت‌های انتخاباتی، موضوع توافق اتمی ایران را با شماری از مقام‌های اسرائیلی به بحث بگذارد.

این فرماندار سابق ایالت آرکانزاس همچون اکثر جمهوریخواهان از مخالفان توافق یاد شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای هاکبی گفته است که این توافق به شکلی بنیادین باعث مجهز شدن یک حکومت تروریستی خواهد شد.

وی روز یکشنبه به شکبه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «حکومت ایران قابل اعتماد نیست. ما به توافقی دست پیدا کرده‌ایم که هیچ چیزی به ما نمی‌دهد ولی به ایرانی‌ها این توان را می‌دهد تا در ‌‌نهایت به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این احمقانه است».

سفر هاکبی به اسرائیل در حالی انجام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، نیز به شدت مخالف توافق یاد شده است. آقای هاکبی چند هفته پیش گفته بود که حمایت از توافق ایران، «اسرائیلی‌ها را به سمت در کوره می‌برد».

برخی از سیاستمداران یهودی آمریکا، اتحادیه ضد افترا و پاره‌ای از رهبران اسرائیلی از این نامزد جمهوریخواهان به دلیل ارجاع به هولوکاست انتقاد کردند ولی مایک هاکبی گفت که اشاره وی به اظهارات رهبران ایران مبنی بر «نابودی اسرائیل» بوده است.

XS
SM
MD
LG