لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

دونالد ترامپ: اسرائیل باید در روند صلح «معقول» باشد


رییس‌جمهوری آمریکا می‌گوید من جز کسانی نیستم که فکر می‌کنند توسعه شهرک‌ها برای صلح چیز خوبی است.
رییس‌جمهوری آمریکا می‌گوید من جز کسانی نیستم که فکر می‌کنند توسعه شهرک‌ها برای صلح چیز خوبی است.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ با یک روزنامه اسرائیلی از دولت آن کشور خواست «در مورد روند صلح معقول باشد». او با بیان این جمله موضع دولت خود را بیان کرد که احداث شهرک‌های یهودی نشین در اراضی فلسطینیان را اقدام مثبتی تلقی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لحن دونالد ترامپ در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل تودی» با سخنان قبلی او در طرفداری سرسختانه از اسرائیل متفاوت است و درست چند روز قبل از سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن (۱۵ فوریه) منتشر می‌شود.

آقای ترامپ در این مصاحبه که روز جمعه ۲۲ بهمن منتشر شد گفت: «من می‌خواهم که اسرائیل در مورد صلح معقول باشد. می‌خواهم که صلح اتفاق بیافتد. می‌خواهم که هر دو طرف تعقل نشان دهند و می‌خواهم شرایط خوبی برای برقراری صلح فراهم شود».

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی بارها اشاره کرده بود که ریاست‌جمهوری او به نفع حکومت اسرائیل و در برخورد با فلسطینیان سختگیر خواهد بود. او از انتقال سفارت آمریکا به شهر بیت‌المقدس صحبت کرده و فردی را به سفارت آمریکا در اسرائیل گماشته است که طرفدار سرسخت توسعه شهرک‌سازی است و برای احیا مذاکرات صلح با فلسطینیان به حکومت اسرائیل هیچ فشاری نخواهد آورد.

اکنون به نظر می‌رسد آقای ترامپ موضع سنجیده‌تری اتخاذ کرده است. با وجودی که دولت آمریکا برخلاف بخش اعظم جامعه بین‌المللی تصویب قانون اخیر در پارلمان اسرائیل برای قانونی کردن چهار هزار خانه در اراضی اشغالی را محکوم نکرد ولی سیاست کاخ سفید در طرفداری از حکومت اسرائیل به نسبت گذشته کمی تفاوت کرده است.

آقای ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه «اسرائیل تودی» که صاحب آن شلدون ادلسون، مالک بزرگ کازینوهای زنجیره‌ای آمریکا، طرفدار سرسخت بنیامین نتانیاهو و از اهدا کنندگان کمک مالی به حزب جمهوریخواه آمریکاست، گفت: «(توسعه شهرک‌سازی) به روند صلح کمک نمی‌کند. هر بار که اراضی بیشتری را برای شهرک سازی بگیرد سرزمین‌های کمتری باقی خواهد ماند. من جز کسانی نیستم که فکر می‌کنند توسعه شهرک‌ها برای صلح چیز خوبی است».

رییس‌جمهوری آمریکا گفت دولت او در مورد موضوع شهرک‌های یهودی‌نشین «مشغول بررسی گزینه‌های دیگری است».

او افزود هنوز در حال بررسی موضوع انتقال سفارت آمریکا به شهر بیت‌المقدس (اورشلیم) است. اقدامی که بدون تردید موجب خشم اعراب خواهد شد.

دونالد ترامپ گفت: «مسئله سفارت تصمیم ساده‌ای نیست. البته سال‌های سال این موضوع مطرح بوده و هیچ‌کس نخواسته است که در این مورد تصمیم بگیرد. در این مورد خیلی جدی مشغول فکر کردن هستم و خواهیم دید چه اتفاق خواهد افتاد».

XS
SM
MD
LG