لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

دونالد ترامپ با امضای فرمانی سیاست‌های زیست محیطی دوران اوباما را لغو کرد


رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه هشتم فروردین با امضای فرمانی بخش زیادی از سیاست‌ها و مقررات دوران باراک اوباما در زمینه محیط‌ زیست را لغو کرد که به گفته مقامات دولت جدید آمریکا، مانع بهره‌برداری از منابع نفت و ذغال سنگ کشور شده‌اند.

دونالد ترامپ لحظاتی قبل از امضای این فرمان در سخنانی گفت: «دولت من به جنگ علیه زغال سنگ پایان می‌دهد. با فرمان اجرایی امروز گام‌های تاریخی برای رفع محدودیت‌های بخش انرژی آمریکا بر می‌دارم، تا به دخالت دولت و مقررات ضد اشتغال پایان دهم».

گروه‌های مدافع محیط زیست پیشتر گفته بودند که علیه فرمان جدید دونالد ترامپ به مراجع قضایی شکایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف اصلی فرمان جدید بخش موسوم به نیروگاه‌های غیرآلاینده تولید برق در سیاست زیست محیطی باراک اوباماست که بر اساس آن، ایالت‌های آمریکا موظفند تولید کربن را در نیروگاه‌های تولید برق کاهش داده و حذف کنند.

این اقدام یکی از گام‌های ضروری در اجرای تعهد آمریکا به معاهده بین‌المللی کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات جوی است که سال ۲۰۱۵ توسط حدود ۲۰۰ کشور در پاریس به امضا رسید.

فرمان دونالد ترامپ با عنوان «استقلال انرژی» در عین حال ممنوعیت اجاره و بهره‌برداری از معادن ذغال سنگ در اراضی متعلق به دولت‌های ایالتی و مقررات مربوط به کاهش تولید گاز متان ناشی از سوزاندن گاز و نفت را لغو خواهد کرد و از اهمیت مسئله تغییرات جوی در صدور پروانه ساخت برای طرح‌های زیرساختی خواهد کاست.

یک مقام ارشد کاخ سفید قبل از امضای فرمان جدید به خبرنگاران گفت: «ما در مسیر دیگری حرکت خواهیم کرد. دولت قبلی با سیاست‌هایش شرایط بدی برای کارگران ایجاد کرد. ما می توانیم ضمن حفاظت از محیط زیست برای مردم فرصت شغلی ایجاد کنیم».

این فرمان دونالد ترامپ قاطعانه‌ترین اقدام او در راستای زدودن مقررات و احیاء بهره‌برداری سهل‌تر از منابع نفت و معادن است که در طول کارزار انتخاباتی بر آن تاکید زیادی می‌کرد. اما کارشناسان انرژی و مدیران این صنایع تردید دارند که سیاست رییس‌جمهوری جدید روی فعال شدن بخش انرژی در آمریکا تاثیر چندانی داشته باشد.

طرفداران محیط زیست نیز این فرمان را غیرمسئولانه توصیف می‌کنند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که تمام روسای‌جمهوری آمریکا از زمان تحریم نفتی کشورهای عربی در سال‌های دهه ۷۰ وعده داده‌اند که اتکاء آمریکا به واردات نفت از خارج را کاهش خواهند داد. اما آمریکا هنوز هم ۷.۹ میلیون بشکه نفت خام در روز وارد می‌کند که معادل تمام واردات نفت ژاپن و هند است.

طرفداران محیط زیست فرمان دونالد ترامپ را به باد انتقاد گرفته گرفته و می‌گویند که اقدام وی، سیاست خطرناکی است و با روند عمومی در سطح جهان که به سمت فناوری‌های پاکیزه‌تر حرکت می‌کند در تضاد است.

تام استیر، میلیاردر و از فعالان یک گروه مدافع محیط زیست به نام «محیط زیست نسل بعد» گفت: «این اقدامات تعرض به ارزش‌های بنیانی آمریکاست و امنیت، سلامت و رفاه تک تک آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازند».

گروه دیگری به نام «عدالت زمین» اعلام کرده است که با این فرمان، هم در مراجع قضایی و هم در اشکال دیگر مبارزه خواهد کرد. به گفته مدیر این گروه، فرمان جدید رییس‌جمهوری هم قانون و هم واقعیت‌های علمی را نقض می‌کند.

بخش اعظم جامعه علمی چه در آمریکا و چه در سطح جهان معتقد است که فعالیت‌های بشر و بخصوص استفاده از انرژی‌های فسیلی مثل نفت، گاز و ذغال سنگ یکی از عوامل اصلی تغییرات جوی و افزایش دمای کره زمین است که موجب بالا آمدن سطح دریاها، جاری شدن سیلاب، بروز خشکسالی گسترده و یا طوفان‌های شدید شده و خسارات گسترده‌ای را به بار آورده است.

اما دونالد ترامپ و تعدادی از مقامات ارشد دولت او به این نظریات باور ندارند یا به آن شک دارند.

آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود وعده داد که آمریکا را از معاهده جهانی مربوط به مقابله به تغییرات جوی زمین که در پاریس امضاء شد خارج خواهد کرد. به اعتقاد او این معاهده به منافع آمریکا لطمه می‌زند.

XS
SM
MD
LG