لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

دونالد ترامپ از احتمال امضای فرمان جدید منع سفر اتباع هفت کشور خبر داد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۲ بهمن گفت که ممکن است فرمان جدیدی برای منع ورود مهاجران از هفت کشور مسلمان صادر کند و شاید در این فرمان جدید نسبت به فرمان پیشین تغییراتی نیز بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ این مطلب را روز جمعه ۲۲ بهمن) به هنگام پرواز به فلوریدا اعلام کرده و گفته است که فرمان جدید را احتمالاً روز دوشنبه یا سه‌شنبه آینده امضا خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه هم‌چنین گفت اقدامات «خیلی سریعی» برای حفاظت از ایالات متحده و شهروندان آن اتخاذ خواهد شد و ابراز اطمینان کرد که دولت او برنده پرونده ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتاً اسلامی به ایالات متحده خواهد شد.

اظهارات دونالد ترامپ یک روز بعد از اعلام نظر دادگاه استیناف سانفرانسیسکو بیان می‌شود که به باقی ماندن حکم یک قاضی ایالت واشینگتن مبنی بر توقف فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری رای داد.

آقای ترامپ روز جمعه در یک نشست خبری مشترک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در کاخ سفید گفت: «به اقدامات خود برای اینکه کشورمان را امن نگه داریم ادامه می‌دهیم. این کار سریع انجام خواهد شد. اجازه نخواهیم داد تا افرادی وارد کشورمان شوند که به دنبال آسیب زدن به مردم ما هستند».

وی گفت همچنان انتظار دارد که برنده چالش حقوقی بر سر ممنوعیت ورود باشد، این در حالی است که هر سه قاضی دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو علیه فرمان اجرایی او رای دادند.

آقای ترامپ گفت: «در نهایت، تردیدی ندارم که ما برنده این پرونده خاص خواهیم شد».

وی اظهار داشت: مردم آمریکا از آن رو به او رای دادند تا کشور را امن نگه دارد، «بنابراین به سرعت کارهایی را با اقدامات امنیتی اضافی برای کشورمان انجام خواهیم داد. هفته آینده شاهد آن خواهید بود».

ترامپ ساعاتی پس از اعلام حکم دادگاه استیناف، در توئیتی نوشت: «دیدار ما در دادگاه، امنیت کشورمان در خطر است».

رییس‌جمهوری آمریکا روز هفتم بهمن فرمان اجرایی برای ممنوعیت موقت ورود اتباع هفت کشور ایران، عراق، سودان، سوریه، سومالی، یمن و لیبی به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز را امضاء کرد. ممنوعیت ورود مهاجران نیز به مدت ۱۲۰ روز و ورود پناهجویان سوری هم به صورت «نامحدود» در این فرمان گنجانده شده است.

فرمان یاد شده موجی از اعتراض‌ها در آمریکا و از سوی کشورهای مختلف برانگیخت و مخالفان، آن را تبعیض بر اساس مذهب اعلام کردند. این در حالی است که دولت آقای ترامپ هدف از این فرمان را مقابله با اقدامات تروریستی احتمالی اعلام کرده است.

یک قاضی ایالت واشینگتن روز ۱۵ بهمن اجرای این فرمان را به حال تعلیق در آورد و به رغم اعتراض وکلای دولت آمریکا به دادگاه استیناف شعبه نهم سانفرانسیسکو، قضات به توقف این فرمان رای دادند.

احتمال می‌رود که پرونده یاد شده به دیوان عالی آمریکا ارجاع شود که چهار نفر از قضات آن لیبرال و چهار نفر دیگر محافظه‌کار هستند. قاضی نهم که از سوی دونالد ترامپ معرفی شده نیز محافظه‌کار است ولی سنا هنوز به او رای نداده است.

XS
SM
MD
LG