لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

استفاده از روسری و حجاب اسلامی در ادارات دولتی ترکیه آزاد شد


بر پایه مصوبه دولت رجب طیب اردوغان که روز سه شنبه در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد، استفاده از روسری و حجاب اسلامی در ادارات دولتی ترکيه آزاد شد.

بر اساس این تصميم، از اين پس زنانی که در نهادهای دولتی مشغول به کار هستند می‌توانند با استفاده از حجاب اسلامی سر کار حاضر شوند.

تنها در ارتش و قوه قضائيه ترکيه مقررات جديد اجرا نمی‌شود و کارکنان زن در اين نهادها موظف به رعايت قوانينی هستند که پوشش اسلامی را در تمام دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده بود.

موضوع استفاده از پوشش اسلامی در دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها يکی از بزرگترين چالش‌های دولت اردوغان و هواداران او با ارتش، بخش بزرگی از مردم، روشنفکران و احزاب غير دينی و يا سکولار ترکيه بوده است.

کمال آتاتورک، بنيانگذار ترکيه مدرن، حدود ۹۰ سال پيش در جهت ايجاد اصلاحات اجتماعی در آن کشور استفاده از پوشش اسلامی به عنوان نمادی از تمايلات دينی شهروندان ترکيه را برای تمامی کارمندان زن دولت ممنوع کرد.

با روی کار آمدن دولت اسلامگرای رجب طيب اردوغان، بحث استفاده از حجاب بار ديگر شدت گرفت اما در ده سال گذشته تلاش‌های او برای قانونی ساختن آن بی نتيجه مانده بود.

اکنون به گفته بکير بوزداغ، يکی از معاونان اردوغان، مقرارتی که رسما در نوع پوشش و زندگی مردم دخالت می‌کرد، منبع بی‌عدالتی، تبعيض و نابرابری در بين مردم بود به تاريخ پيوسته است.

اما مخالفان حزب اسلامگرای توسعه و عدالت به رهبری اردوغان می‌گويند که او و هوادارانش در صدد هستند پايه و اساس جمهوری غير دينی ترکيه را که توسط آتاتورک بنيانگذاری شده، نابود کنند.

آقای اردوغان روز سه شنبه همزمان با آزاد شدن استفاده از روسری در نهادهای دولتی گفت ما به تفکری که در آن دولت به شهروندان کشور می‌گفت چگونه زندگی کنند، چه لباسی بپوشند و چگونه فکر کنند، پايان داديم.

لغو ممنوعيت استفاده از روسری در نهادهای دولتی تنها يکی از اصلاحاتی است که هفته گذشته از طرف آقای اردوغان اعلام شد.

آزادی بيشتر در استفاده از زبان کردی، اصلاح قانون انتخابات و نيز لغو مقررات مربوط به استفاده از سرود وفاداری ملی در مدارس ابتدايی از جمله تغييراتی هستند که در بسته پيشنهادی آقای اردوغان برای گسترش آزادی‌ها در ترکيه گنجانده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG