لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

هکر‌ها «اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون شهروند ترکیه» را سرقت کرده‌اند


گزارش‌ها حاکی است هکر‌ها یک بانک اطلاعاتی را منتشر کرده‌اند که احتمال داده می‌شود حاوی اطلاعات شخصی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از مردم ترکیه باشد. این بزرگ‌ترین نشست اطلاعات در چنین سطحی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که روز دوشنبه ۱۶ فروردین توانسته است صحت برخی از این اطلاعات را راستی‌آزمایی کند. این اطلاعات شامل شماره ملی، آدرس‌ها، تاریخ تولد و نام والدین افراد است.

بانک هک شده شامل اطلاعات شخصی ۴۹ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۷۰۹ نفر است که می‌تواند خطر سرق هویت و کلاهبرداری را به همراه داشته باشد.

هکر‌ها اطلاعات مربوط به رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری، عبدالله گل، رییس جمهوری پیشین، و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه را نیز فاش کرده‌اند.

افشای این اطلاعات با این پیام همراه بوده است: «چه کسی تصور می‌کرد که ایدئولوژی‌های عقب مانده، پارتی بازی و اوج گیری افراطی‌گری مذهبی در ترکیه منجر به سقوط و آسیب‌پذیری زیر ساخت‌های فنی خواهد شد؟»

سایتی که این اطلاعات را منتشر کرده است از سوی یک گروه ایسلندی راه‌اندازی شده که متخصص هک اطلاعات است.

در دورانی که هکر‌ها به طور مرتب به اطلاعات حساس دسترسی پیدا می‌کنند، دولت ترکیه در مواجهه با این رخنه اطلاعاتی تنها نیست.

در یکی از جدی‌ترین رخدادهای این حوزه، اداره مدیریت شخصی دولت آمریکا در آوریل سال ۲۰۱۵ فاش کرد که هکر‌ها به اطلاعات شخصی بیش از ۲۲ میلیون نفر از کارکنان دولتی، بازنشستگان، پیمانکاران و سایر افراد، و همچنین میلیون‌ها سند محرمانه و حساس دسترسی پیدا کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی معتقدند که این عملیات جاسوسی از سوی چین صورت گرفته است.

اعلام این خبر چند روز پس از انتشار «اسناد پاناما» صورت می‌گیرد که واکنش‌های گسترده‌ای در جهان به دنبال داشته است.

بر اساس اسناد پاناما، تعداد زیادی از ثروتمندان، شخصیت‌های سر‌شناس و سیاستمداران با تاسیس شرکت‌های صوری در بهشت‌های مالیاتی اقدام به پولشویی و فرار مالیاتی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG