لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

سردبیر روزنامه جمهوریت ترکیه از یک سوء قصد جان سالم به در برد


رییس جمهوری ترکیه پیشتر به جان دوندار (صاحب عکس) هشدار داده بود که به خاطر انتشار گزارش جمهوریت «بهای سنگینی خواهد پرداخت».
رییس جمهوری ترکیه پیشتر به جان دوندار (صاحب عکس) هشدار داده بود که به خاطر انتشار گزارش جمهوریت «بهای سنگینی خواهد پرداخت».

جان دوندار، یک روزنامه‌نگار مخالف دولت ترکیه، روز جمعه ۱۷ اردیبهشت از یک سوء قصد در خارج از ساختمان دادگاهی در شهر استانبول جان سالم به در برد. او به جرم برملا کردن اطلاعات محرمانه حکومتی محاکمه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرد مهاجم که به یک اسلحه کمری مسلح بود، چند گلوله شلیک کرد ولی ماموران پلیس توانستند او را دستگیر کنند.

در این سوء قصد، سردبیر روزنامه جمهوریت که مخالفت حکومت ترکیه است آسیبی ندید.

در لحظه سوء قصد، آقای دوندار همزمان با تنفس جلسه دادگاه به بیرون ساختمان آمده بود. در ادامه جلسه دادگاه که غیرعلنی برگزار می‌شود، قرار است حکم او به اتهام افشای اطلاعات محرمانه حکومتی صادر شود.

فرد مهاجم درست در مقابل دوربین رسانه‌ها که در اطراف ساختمان دادگاه جمع شده بودند دو یا سه گلوله شلیک کرد.

شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» گزارش داد که خبرنگار این شبکه بر اثر اصابت یکی از گلوله‌ها که کمانه کرده بود جراحت سبکی برداشته است.

جان دوندار به خبرنگاران گفت: «من سالم هستم. دادگاه برای صدور حکم وارد تنفس شده بود. وقتی که ما بیرون ساختمان دادگاه منتظر صدور حکم بودیم حمله اتفاق افتاد».

«من نمی‌دانم کی بود و چه بود. فقط اسلحه‌ای را دیدم که به سمت من نشانه رفته بود».

گزارشها حاکی است که دادگاه استانبول با صدور حکمی، جان دوندار را به پنج سال و ده ماه زندان و «اردم گل» نویسنده این روزنامه را به پنج سال زندان محکوم کرد.

جان دوندرا و اردم گل به خاطر انتشار گزارشی در مورد اقدام ترکیه برای انتقال غیرقانونی اسلحه به سوریه به افشای اطلاعات محرمانه حکومتی متهم شده‌اند.

گزارش این روزنامه در مورد کشف محموله‌های غیرقانونی اسلحه در مرز با سوریه که از قرار معلوم در ژانویه ۲۰۱۴ روی داده است، در ماه مه سال گذشته منتشر شد و به گمانه زنی‌ها در مورد نقش حکومت ترکیه در جنگ داخلی سوریه و ارتباط آن با گروههای اسلامگرا دامن زد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، به این ادعا‌ها واکنش خشمگینانه‌ای نشان داد و شخصا به جان دوندار هشدار داد به خاطر انتشار این گزارش «بهای سنگینی خواهد پرداخت».

جان دوندار با متهم کردن آقای اردوغان و رسانه‌های طرفدار حکومت به ایجاد نفرت علیه او گفت: «ما به خوبی می‌دانیم چه کسی مرا به عنوان یک هدف نشان داد».

XS
SM
MD
LG