لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ترکیه خواستار گشودن «فصلی نوین» در بحران سوریه از سوی قدرت‌های جهانی شد


نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید که «یکپارچگی سرزمینی سوریه بایستی محترم شمرده شود».
نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید که «یکپارچگی سرزمینی سوریه بایستی محترم شمرده شود».

نخست‌وزیر ترکیه از «قدرت‌های جهانی» از جمله ایران، روسیه و ایالات متحده آمریکا خواست تا در همکاری با یکدیگر به سرعت «فصلی نوین» را در بحران سوریه رقم بزنند.

بن‌علی ییلدریم روز دوشنبه اول شهریور اعلام کرد که «بسیار حیاتی است که بدون از دست فرصت، فصلی نوین را در سوریه رقم بزنیم، بر اساس مدلی که بویژه ترکیه، ایران... روسیه، ایالات متحده و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان در آن مشارکت دارند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت موضع ترکیه «بسیار روشن بوده است- اجازه نداده که سوریه تقسیم شود، یکپارچگی سرزمینی آن را به رسمیت شناخته و اجازه نداده است ساختاری شکل بگیرد که یک گروه از آن منتفع شود».

به گفته نخست‌وزیر ترکیه، «یکپارچگی سرزمینی سوریه بایستی محترم شمرده شود و حکومتی فراگیر... که همه گروه‌ها در آن شرکت داشته باشد تشکیل شود و بدین ترتیب خصومت‌ها رفع خواهد شد».

اظهارات این مقام بلندپایه ترکیه تازه‌ترین نشانه‌ای است از اینکه آنکارا خود را آماده می‌کند تا فعالانه با قدرت‌های بزرگ که دیدگاه‌های متفاوتی در قبال بحران سوریه دارند همکاری کند.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، هستند، حال آنکه آمریکا همراه با متحدان خاورمیانه‌ایش از جمله ترکیه، از گروه‌های مخالف رژیم دمشق پشتیبانی می‌کنند که درگیر یک جنگ داخلی پنج ساله هستند.

بن‌علی ییلدریم روز شنبه برای نخستین بار گفته بود که بشار اسد «یکی از بازیگران» صحنه سوریه است و در دوره گذار می‌تواند به صورت موقت حضور داشته باشد.

او روز دوشنبه گفت: «مهم است که همه طرف‌های درگیر برای متوقف کردن خونریزی در سوریه کنار هم باشند و نوعی حکومت تشکیل دهند که نماینده همه سوری‌ها باشد».

چاووش مولود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هفته گذشته به طور غیرمنتظره سفری به ایران داشت و درباره بحران سوریه با مقام‌های تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. اوایل ماه اوت نیز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای نخستین بار ظرف هشت ماه گذشته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود ملاقات کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات نخست‌وزیر ترکیه همچنین پس از آن بیان می‌شود که فعالان سوری می‌گویند هزاران نفر از شورشیان مورد حمایت آنکارا خود را آماده می‌سازند تا دست به عملیاتی علیه گروه خلافت اسلامی در شهر جرابلس بزنند.

این عملیات همزمان است با تلاش گروه‌های شبه‌نظامی کرد برای بازپس‌گیری این شهر در استان حلب که از ژانویه سال ۲۰۱۴ در کنترل نیروهای داعش است.

نخست‌وزیر ترکیه در عین حال گفته است که «کاملاً غیرقابل قبول است» که حکومتی کرد در شمال سوریه یا هر منطقه دیگری تأسیس شود.

به گفته وی، «در واقع خود سوری‌ها هم این مسئله را غیرقابل قبول می‌دانند».

او حاضر نشد تا درباره اقدام ارتش این کشور در صورت انجام عملیات احتمالی جرابلس از سوی کردها در مرز سوریه و ترکیه اظهار نظر کند.

با این حال آقای ییلدیریم گفت: «این یک امر حیاتی است که نیروهای مسلح به خاطر امنیت مرزی، گذرگاه‌ها را کنترل کرده و آماده واکنش به هرگونه حمله ازمرزهای جنوبی‌مان باشند».

XS
SM
MD
LG