لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

ترکيه یک هواپيمای ارمنستانی عازم سوريه را بازرسی کرد


هواپیمای سوریه که هفته گذشته از سوی ترکیه مجبور به فرود اضطراری شد.
هواپیمای سوریه که هفته گذشته از سوی ترکیه مجبور به فرود اضطراری شد.
ترکيه یک هواپيمای ارمنستانی که حاوی کمک های بشردوستانه به شهر حلب سوريه بود را در «ارزروم» در شرق ترکيه مجبور به فرد اضطراری کرد و بعد از بررسی محموله هواپيما، به آن اجازه پرواز مجدد داد.

اين دومين مورد طی هفته گذشته است که هواپيمايی که از آسمان ترکيه به سوريه پرواز می کنند، مجبور به فرود اضطراری می شوند.

خبرگزاری رسمی ترکيه، آناتولی، با تاييد اين خبر گزارش داده است که بخشی از بار هواپيمای ارمنستان تخليه شده و بررسی ها برای يافتن تجهيزات نظامی احتمالی اين هواپيما ادامه دارد.

بولنت آرينج، معاون نخست وزير ترکیه، لحظاتی پيش از تنظيم اين گزارش اعلام کرد که بررسی ها حاکی از عدم ارسال محموله های نظامی است و اجازه پرواز مجدد صادر شده است.

جنگنده های «اف ۱۶» ترکيه ۱۹ مهرماه نيز يک هواپيمای سوری مسافربری را که از روسيه عازم دمشق بود، مجبور به فرود کردند و بخشی از بار اين هواپيما را توقيف کرد.

مسکو اعلام کرده است که با اين هواپيما تجهيزات راداری برای سوريه فرستاده بود و گفته است که اين محموله قانونی بوده است. سوريه ضمن محکوم کردن اين اقدام، از ترکيه خواسته‌است تا محموله ضبط شده اين هواپيما را پس دهد.

حکومت سوريه در واکنش به ضبط بخشی از محموله ای که در هواپيمای مسافربری قرار داده شده بود، اعلام کرد که به تلافی اقدامات ترکيه در فرود آوردن و بازرسی هواپيماهايی که عازم سوريه هستند، دمشق نيز از اين پس حريم هوايی خود را به روی هواپيماهای مسافربری ترکيه می‌بندد.

اين خبر را خبرگزاری دولتی سوريه، سانا، روز شنبه ۲۲ مهر از وزارت خارجه آن کشور نقل کرده است و نوشته که اين تصميم «بر پايه اصل مقابله به مثل» انجام شده‌است.

يک روز بعد از اين اقدام، ترکيه نيز تمام پرواز تمام هواپيماهای سوری را از حريم هوايی خود ممنوع اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG