لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

دو اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۱ شدند


توماس سارجنت (راست) و کریستوفر سیمز، برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۱.
توماس سارجنت (راست) و کریستوفر سیمز، برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۱.
هيات داوران جايزه نوبل روز دوشنبه اعلام کرد که جايزه نوبل در رشته اقتصاد به خاطر تحقيقات توماس سارجنت و کريستوفر سيمز در زمينه عوامل مهم در اقتصاد کلان و سياست گذاری های دولتی در رشته اقتصاد به اين دو اقتصاددان آمريکايی اعطا می شود.

در بخشی از بيانيه هيات داوران جوايز نوبل آمده است که برندگان امسال رشته اقتصاد «روش هايی را برای پاسخگوی به سووالات و معضلات مربوط به مناسبات بين سياست گذاری های کلان اقتصادی با متغيرهايی نظير توليد ناخالص ملی، تورم، بيکاری و نرخ سرمايه گذاری ابداع کرده اند.»

توماس سارجنت در مورد ساختارهای عوامل فراگير و مهم اقتصادی تحقيقات و روش هايی را تنظيم کرده است که برای تحليل تغييرات دائمی در سياست های اقتصادی بسيار مهم هستند.

هيات داوران جوايز نوبل در بخش ديگری از بيانيه خود خاطر نشان کرده که «اين روش برای مطالعه عوامل مهم اقتصادی در مناسبات مصرف کنندگان با شرکت های بزرگ و تنظيم خواست ها و نيازهای هر يک در توسعه اقتصادی می تواند مورد استفاده قرار بگيرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روش تحقيقاتی «کريستوفر سيمز» بر اساس عملکرد متناوب و چرخه دوره های اقتصادی تنظيم شده و نشان می دهد که چگونه سياست گذاری های کلان دولتی و يا تغييرات موسمی مثل تغيير نرخ بهره متوسط می تواند بر شرايط عمومی اقتصادی تاثير بگذارد.

با وجودی که اين دو پژوهشگر آمريکايی هر يک به طور جداگانه تحقيقات خود را انجام داده اند کار آنها مکمل يکديگر است و توسط کارشناسان، موسسات اقتصادی و دولت ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

توماس سارجنت متولد سال ۱۹۴۳، پروفسور رشته اقتصاد در دانشگاه نيويورک است و کريستوفر سيمز ۶۸ ساله، نیز پروفسور رشته اقتصاد و بانکداری در دانشگاه پرينستون است.

جايزه رشته اقتصاد تنها مورد از شش جايزه سالانه نوبل است که در وصيت نامه خالق اين جوايز يعنی آلفرد نوبل منظور نشده بود. جايزه رشته اقتصاد در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئد پيشنهاد شد و برای اولين بار در سال ۱۹۶۹ اهدا شد.

اين جايزه ده ميليون کرون سوئد تقريبا معادل يک ميليون و پانصد هزار دلار است و برخلاف جوايز ديگر که توسط بنياد نوبل تامين می شود، آن را بانک مرکزی سوئد می پردازد.

برندگان دو مورد از مهمترين جوايز نوبل، يعنی جايزه صلح و ادبيات هفته پيش اعلام شدند. جايزه ادبيات به «توماس ترانسترومر» شاعر سوئدی و جايزه صلح نوبل به طور مشترک به سه زن يعنی «الن جانسون سيرليف» رييس جمهور ليبريا و «ليماه گبووی» فعال صلح از ليبريا و «توکل کارمان» وب لاگ نويس و فعال مدنی اهل يمن تعلق گرفت.

تمام جوايز نوبل امسال روز دهم دسامبر سالگرد مرگ آلفرد نوبل و طی يک مراسم تشريفاتی در استکهلم به برندگان اهدا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG