لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

دو زندانی اعتصاب کننده به بيمارستان مدرس منتقل شدند


قربان بهزادیان نژاد، مشاور مير حسين موسوی، روز شنبه به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شد.
قربان بهزادیان نژاد، مشاور مير حسين موسوی، روز شنبه به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شد.
در حالی که اعتصاب غذای ۱۸ زندانی سياسی در ايران وارد هشتمين روز خود شده گزارش های رسيده حاکی است که قربان بهزاديان نژاد و مهدی کريميان به دليل وخامت حال شان به بيمارستان مدرس منتقل شده اند.

وب سايت کلمه، نزديک به ميرحسين موسوی و مخالفان دولت، گزارش داده است، ۱۲ زندانی سياسی زندان اوين که در ابتدا اعلام کرده بودند اعتصاب غذای تر می کنند تصميم گرفته اند که حداقل مايعات را مصرف کنند و هم اکنون از خوردن آب و ديگر مايعات تا حدود زيادی خودداری می کنند.

بر اساس اين گزارش، همين وضعيت شرايط جسمی اغلب اعتصاب کنندگان را رو به وخامت برده است تا جايی که قربان بهزاديان نژاد، مشاور مير حسين موسوی، و مهدی کريميان اقبال، فعال سياسی و قاری قرآن، به خاطر وخامت حال شان به بيمارستان مدرس منتقل شده اند.

به دنبال مرگ هاله سحابی در مراسم خاکسپاری عزت الله سحابی، فعال ملی- مذهبی، و همچنين سکته قلبی هدی صابر، نويسنده و فعال سياسی در زندان اوين، ۱۲ زندانی سياسی اعلام کردند که در اعتراض به شرايط امنیتی منجر به مرگ آنها دست به اعتصاب غذا می زنند.

به فاصله چند روز از آغاز اين اعتصاب، شش زندانی سياسی زندان رجايی شهر به اعتصابيون زندان اوين پيوستند.

سايت کلمه نوشته است که آقايان بهزاديان نژاد و کريميان در مرحله نخست برای گرفتن کمک های پزشکی به بهداری اوين منتقل شدند و در نهايت غروب روز شنبه – چهارم تيرماه- با همراهی تعداد زيادی از ماموران امنيتی به بيمارستان مدرس منتقل شدند.

پيش از اين محسن امين زاده، معاون وزارت امور خارجه در دولت محمد خاتمی، که پس از بازگشت به زندان دست به اعتصاب غذا زده بود به بيمارستان مدرس انتقال داده شده بود.

بر اساس گزارش سايت کلمه، خانواده آقای امين زاده توانسته اند از دادستان تهران اجازه انتقال اين فعال سياسی را به بيمارستان قلب تهران بگيرند و وی هم اکنون در اين بيمارستان بستری است.

آقای امین زاده که در بخش سی سی یو بستری است اعلام کرده که اعتصاب غذای خود را نمی شکند.

وی گفته است تا زمانی که سایر زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتصاب غذا هستند وی هم در اعتصاب باقی می ماند.

قربان بهزاديان ‌نژاد، بهمن احمدی‌ امويی، حسن اسدی ‌زيدآبادی، عبدالله مومنی، عماد بهاور، اميرخسرو دليرثانی، ابوالفضل قديانی، فيض‌ الله عرب سرخی، محمد جواد مظفر، محمد رضا مقيسه، محسن امين زاده و محمد داوری ۱۲زندانی سياسی زندان اوين هستند که از روز شنبه ۲۸ خرداد در اعتراض به مرگ هاله سحابی و هدی صابر دست به اعتصاب غذا زده اند.

گزارش ها حاکی است که عبدالله مومنی، ابوالفضل قديانی و بهمن احمدی امويی نيز پيش از اين به دليل اعتصاب غذا با مشکلات شديد جسمی روبرو شده و برای دريافت کمک های پزشکی به بهداری زندان اوين منتقل شدند.

مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران هنوز به اعتصاب غذای زندانيان سياسی واکنشی نشان نداده اند ولی برخی از رسانه های نزديک به جريان تندروی اصولگرايان اعتصاب غذای زندانيان سياسی را «ادعا» دانسته اند.

در همين زمينه روزنامه کيهان روز يکشنبه نوشت که «آنچه در حال رخ دادن است روزه سياسی است چرا که زندانی ها هم افطاری می خورند و هم سحری!»

شرايط جسمانی زندانيان سياسی اعتصاب کننده واکنش فعالان سياسی را در داخل و خارج از ايران برانگيخته است. در همين زمينه، اردشير اميرارجمند، سخنگوی راه سبز اميد در نامه ‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار رسيدگی فوری وی به وضع زندانيان سياسی زندان‌های اوين و رجايی ‌شهر و موارد نقض حقوق بشر در ايران شد.

همزمان روز شنبه در بيش از ۲۵ شهر جهان تجمع های اعتراضی در حمايت از زندانيان اعتصاب کننده برگزار شد.

۱۱۸ روزنامه ‌نگار ايرانی نيز با انتشار نامه ‌ای سرگشاده خطاب به اعتصاب‌ کنندگان از آنها خواستند اکنون که «پيام اعتصاب» آنها «در ميان اقشار مختلف جامعه ايران طنين‌انداز شده»، به اعتصاب غذا پايان دهند.
XS
SM
MD
LG