لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

نخستین اسکله نفتی امارات در خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز افتتاح شد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

امارات متحده روز چهارشنبه ۳۱ شهریور نخستین پایانه خود برای بارگیری نفت خام توسط نفتکش‌های عظیم را در شرق بندر فجیره، خارج از آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز افتتاح کرد.

هشت سال قبل در پی افزایش تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و تهدیدات مقامات جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز، امارات پروژه‌ای عظیم برای دور زدن این تنگه برای حمل نفت خود آغاز کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نخستین اسکله نفتی امارات خارج از خلیج فارس است که توانایی بارگیری برای نفتکش‌های بزرگ موسوم به «ابرنفتکش‌ها» را داراست.

ابرنفتکش‌ها می‌توانند تا دو میلیون بشکه نفت را حمل کنند.

این پروژه شامل احداث یک خط لوله ۳۶۰ کیلومتری «حبشان‌ فجیره» برای دور زدن مسیر ترانزیت محموله‌های نفتی بدون عبور از تنگه هرمز همراه با اسکله بارگیری نفت در دریای عمان است که در سال ۲۰۰۸ آغاز و در سال ۲۰۱۲ تکمیل شد.

این خط لوله ظرفیت اولیه انتقال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام را دارد. مرحله دوم، ساخت اسکله بارگیری نفت خام به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار بود که هم اکنون راه اندازی شده است.

بندر فجیره در ساحل دریای عمان است و نفتکش‌ها می‌توانند در همان جا محموله‌های خود را بارگیری کرده و بدون عبور از تنگه هرمز مستقیما راهی اقیانوس هند شوند.

امارات هم اکنون روزانه بیش از دو میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند. به این ترتیب، این کشور می‌تواند حداقل نیمی از نفت تولیدی خود را در صورت بسته شدن تنگه هرمز از طریق خط لوله به بندر فجیره ارسال و صادر کند.

البته ظرفیت نهایی انتقال نفت این خط لوله روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت است.

تنگه هرمز باریکه‌ای با عرض ۳۳ کیلومتر است که تنها سه و نیم کیلومتر آن برای نفتکش‌های بزرگ قابل عبور است.

به غیر از امارات، عراق، قطر، کویت و عربستان نیز برای صادرات نفت خود متکی به تنگه هرمز هستند. روزانه بیش از ۱۸ میلیون بشکه نفت با گذشتن از این تنگه راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود.

XS
SM
MD
LG