لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

نخست وزیر امارات: در صورت حمله به اسرائیل، شهرهای ایران منهدم خواهند شد


شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی و امیر دوبی همراه با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران/ ۱۴ مه ۲۰۰۷.
شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، نخست وزیر امارات متحده عربی و امیر دوبی همراه با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران/ ۱۴ مه ۲۰۰۷.
شيخ محمد بن رشيد آل مکتوم، نخست وزير امارات متحده عربی و امیر دبی در مصاحبه ای، نگرانی ها از «ايران هسته ای» را رد کرد، ولی گفت: در صورتی که ايران به اسرائيل حمله کند، «تنها يک روز بعد، شهرهای ايران منهدم شده اند.»

نخست وزير امارات در مصاحبه با شبکه تلويزيونی سی.ان.ان که شامگاه دوشنبه پخش شد، گفت که باور ندارد ايران در مسير توليد بمب اتمی گام بر می دارد و در غير اين صورت، بمب نيز هيچ فايده ای برای ايران نخواهد داشت.

امیر دبی اظهار داشت: «ايران می تواند با بمب اتمی اش چه کار کند؟ آيا می تواند با آن اسرائيل را بمباران کند؟ چند فلسطينی کشته خواهند شد؟ شما اصلاً فکر می کنيد که اگر ايران به اسرائيل حمله کند، شهرهای ايران امن خواهند ماند؟ همه آنها يک روز بعد منهدم شده اند.»

نخست وزير امارات متحده عربی در پاسخ به پرسش بانوی مصاحبه گر سی.ان.ان، در اين زمينه که «آيا ايران اکنون بيش از گذشته، بزرگ ترين خطر برای منطقه محسوب می شود؟» گفت: «ايران همسايه ماست؛ آنها مسلمان هستند و ما هزاران سال در جوار يکديگر زندگی کرده ايم.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی ماه گذشته گزارش جدیدی در باره ابعاد و ماهيت برنامه هسته ای ايران منتشر کرد که در آن بر هر چه نظامی تر شدن مسير برنامه هسته ای ایران تاکید شده است.

انتشار این گزارش، نگرانی های آمریکا و همپيمانان آن در جهان را نسبت به نيات برنامه هسته ای ايران عميق تر کرده است و موجب برقراری تحريم های جدیدی از سوی شماری از قدرت های غربی عليه ايران شده است.

به نظر می رسد که سخنان نخست وزير امارات با هدف آرام کردن جهانيان بيان شده است.

در همين حال، يک مقام بلند پايه عربستان سعودی، روز دوشنبه ديدگاه متفاوتی نسبت به ايران بيان کرد.

امير ترکی الفيصل، رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان سعودی (که همچنان شخصيتی مهم در ساختار و سياست گذاری کشورش محسوب می شود)، صريحاً گفت که با وضعيت ايجاد شده، عربستان نيز در انديشه پايه گذاری برنامه هسته ای خود با هدف رسيدن به توانايی اتمی نظامی است.

امير ترکی الفيصل با بیان اینکه «تلاش های جهانی برای متقاعد کردن ايران و اسرائيل به خلع سلاح (هسته ای) ناکام شده است»، افزود: «عربستان نيز موظف است که از همه راهها، از جمله مجهز شدن به اين سلاح (بمب اتمی) از مردم خود دفاع کند.»

سخنان نخست وزير امارات متحده عربی و مقام ارشد عربستان سعودی در حالی بيان شد که روزنامه بريتانيايی «ديلی تلگراف» روز دوشنبه به نقل از دستگاه های اطلاعاتی غربی، مدعی شد که به دستور سرلشگر پاسدار محمدعلی (عزيز) جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نيروهای ايران به حالت آماده باش در آمده و سطح آمادگی نيروها به سطح آمادگی عملياتی ارتقاء يافته است.
«ايران می تواند با بمب اتمی اش چه کار کند؟ آيا می تواند با آن اسرائيل را بمباران کند؟ چند فلسطينی کشته خواهند شد؟ شما اصلاً فکر می کنيد که اگر ايران به اسرائيل حمله کند، شهرهای ايران امن خواهند ماند؟ همه آنها يک روز بعد منهدم شده اند.»

نخست وزیر امارات

به نوشته «ديلی تلگراف»، ايران برای حمله احتمالی به هدف های خود آماده می شود؛ «چه نبردی آشکار چه مخفی،...و مردم تهران می گويند که خروج ديپلمات های اروپايی يکی از نشانه های نزديک شدن جنگ است...شهروندان نگران، برخی مايحتاج اساسی را برای روز مبادا، در خانه های خود انبار می کنند.»

يکی از مقامات ارشد نظامی ايران نيز در روزهای اخير به رسانه های ايران گفت «ايران، شبِ حمله ای، فکر می کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، امير دريادار غلامرضا بی غم، جانشين فرمانده نيروی دريايی ايران، هفته گذشته در مراسمی گفت: «تهديد در عالم سياست يک مسئله است و در عالم نظامی نيز يک عامل ديگر، ولی با وجود این، ما همواره تهديدات دشمن را جدی می گيريم و شبِ حمله ای فکر می کنيم.»

در حالی که لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، شامگاه آدينه گذشته در سخنرانی در انديشکده «سابان» برای صلح خاورميانه، از عواقب حمله يکجانبه اسرائيل به ايران، به ويژه بدون هماهنگی با آمريکا ابراز نگرانی کرد، دو روز بعد، نخست وزير اسرائيل، به آقای پانه تا پاسخ تلويحی ولی روشنی داد و فشارهای وارده از سوی آمريکا را رد کرد.

بنيامين نتانياهو روز يکشنبه در آيين گراميداشت ياد دیويد بن گوريون، اولين نخست وزير اسرائيل پس از استقلال اين کشور، گفت: بن گوريون نيز زير فشار سنگين جهانی و غربی بود و همگان به او هشدار می دادند که بدون هماهنگی و با اطلاع دوستان اسرائيل، عمل نکند اما اگر بن گوريون به اين نصايح عمل کرده بود، ما امروز اينجا نبوديم.

منظور نتانياهو در اعلام استقلال اسرائيل از سوی بن گوريون در ماه مه سال ۱۹۴۸ بود؛ در حالی که قطعنامه پذيرش تقسيم اين سرزمين به دو کشور اسرائيل و فلسطين از بيست و نهم نوامبر سال ۱۹۴۷ در سازمان ملل متحد پذيرفته شده بود، اما چون اعراب آن را نمی پذيرفتند استقلال اسرائيل و تشکيل کشور يهود نيز در پرده ابهام رفته بود. در حالی که تنها ساعات محدودی به ايام طولانی استيلای بريتانيا بر اين سرزمين باقی مانده بود و اختيارات بريتانيا در حال پايان گرفتن بود، بن گوريون بدون همراهی غرب، استقلال اسرائيل را در تل آويو اعلام کرد.

ساعاتی بعد، اختيارات قيموميت بريتانيا پايان يافت و اسرائيل به استقلال رسيده بود اما فلسطينی ها و اعراب رها شده به حال خود، با هدف منهدم کردن اسرائيلِ نوپا، به سوی جنگ با اسرائيل رفتند. دراين وضعيت، بن گوريون نيز تصميمات خطيری برای دفاع از استقلال تازه اعلام شده، گرفت که بسياری از آنها موجب ناخشنودی آمريکا و بريتانيا بود.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز يک روز پس از سخنان همتای آمريکايی خود، در مصاحبه ای با شبکه دوم تلويزيون اسرائيل، تاکید کرد: اسرائيل يک کشور مستقل است و خود تصميم گيرنده سرنوشت خويش است.

اهود باراک گفت که «اگر دست بروی دست بگذاريم تا ايران به بمب اتم رسيده و آخرين فرصت مقابله از بين رفته باشد، چه خواهد شد؟»

در همين حال، آقای باراک، بر لزوم تحريم های فلج کننده تر عليه ايران در مقطع کنونی تاکید کرد.

از ماه گذشته که آيت الله علی خامنه ای از دانشکده افسری سپاه پاسداران ايران؛ دانشکده امام علی، ديدار کرد، فرماندهان نظامی ايران از تغيير استراتژی نظامی ايران سخن گفته و تأکيد کردند که هر تهديدی را با تهديد پاسخ خواهند داد.

در اين راستا، در کنار يک سری تهديدها به توانايی قطعی ايران در «ريشه کنی» اسرائيل، فرمانده بسيج ايران هفته گذشته در مصاحبه با برنامه «کنکاش» در شبکه جام جم گفت که ايران می تواند هم اسرائيل را منهدم کند و هم از توانايی حمله به خود آمريکا در کنار هدف قرار دادن پايگاه پنجم آمريکايی ها در بحرين و پايگاه هوايی آمريکا در قطر برخوردار است.

به گفته او، در صورت حمله ايران به خود آمريکا نيز، آمريکا حتی نخواهد توانست کاری کند.

وزير دفاع آمريکا در پاسخ تلويحی به اين تهديدات فرماندهان ايرانی، جمعه شب در واشينگتن گفت: اگر ايران کشتيرانی خليج فارس را مختل کند، با ارتش آمريکا روبرو خواهد شد زيرا «خليج فارس» خط قرمز آمريکاست.

سخنان نخست وزير امارات و نيز رييس پيشين سازمان اطلاعات عربستان در باره برنامه هسته ای ايران، پس از مدت ها سکوت نسبی از سوی رهبران امير نشين های خليج فارس بيان شده است.

در صدها سندی که ويکی ليکس در سال گذشته منتشر کرد، سخنان بسياری از سران اين امير نشين ها در حالی ثبت شده بود که در پشت درهای بسته و در ديدار با مقامات مختلف آمريکا، به اين کشور برای حمله نظامی به ايران التماس کرده اند؛ قوی ترين استدلال آنها که از جمله از سوی مقامات عربستان و امارات بيان شده بود اين است که «سرِ افعی را که در تهران نشسته است، بايد به سنگ کوبيد».

نخست وزير اسرائيل همان زمان گفته بود که اين اسناد مطلب تازه ای را برای اسرائيل فاش نکرده و نگرانی امير نشين های حاشیه خلیج فارس از ايران، بسيار عميق و همدلی شان با اسرائيل روشن است.

در همين حال، امارات متحده عربی در جنوب ايران همچنان از معاملات تجاری کلان با ايران سود می برد و به گزارش روزنامه «تايمز مالی»، مبادلات تجاری ايران و امارات، به ويژه با دوبی، هنوز چشمگير است.

از حدود ده ميليارد دلار همکاری تجاری ايران- امارات، هفت ميليارد دلار آن برای انتقال کالا به سوی ايران از طريق بندر دوبی بوده است.

ديويد کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمريکا، هفته گذشته با سفر به امارات، برای پيوستن عملی تر اين کشور به تحريم ها عليه ايران با سران ابوظبی و دوبی گفت وگو کرد؛ آقای کوهن از جمله در نشست هايی با سران بانک های محلی در ابوظبی که اکثراً در کنترل دولت هستند، نسبت به همکاری با ايران که به گفته او، از ديد سيستم بانکی آمريکا بزهکاری محسوب خواهد شد، اخطار داد و سپس به اسرائيل رفت.

تيموتی گايتنر، وزير خزانه داری آمريکا يک روز پس از انتشار تازه ترين گزارش آژانس در يک کنفرانس خبری در کنار خانم کلينتون، وزيرخارجه، گفت: «وضعيتی ايجاد کرده ايم که هر بانک و شرکتی درجهان نسبت به معامله با ايران و بانک های آن عميقاً تأمل کند».

دوبی که حدود سيصد هزار ايرانی در آن زندگی می کنند، در همه اين سال ها بندری مهم برای دور زدن تحريم های غربی عليه ايران بوده است.
XS
SM
MD
LG