لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

صدها اوکراينی خيابان‌های منتهی به ادارات دولتی را محاصره کردند


معترضان برای مسدود کردن خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی، از بولدوزر و تراکتور نیز استفاده کردند.
معترضان برای مسدود کردن خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی، از بولدوزر و تراکتور نیز استفاده کردند.
گزارش‌های رسيده از اوکراين حاکی است که صدها معترض به رييس‌جمهوری اين کشور روز دوشنبه یازدهم آذر خيابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی در کيف، پايتخت، را محاصره کرده و مانع از ورود کارمندان دولتی به ادارات شده‌اند.

خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشته که در پاسخ به فراخوان اپوزيسيون برای اعتصاب سراسری در اوکراين و در اعتراض به سياست ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری، برای نزديکی بيشتر به روسيه، معترضان جاده‌های اصلی به سمت ساختمان‌های دولتی را با سطل‌های زباله، موانع فلزی و حتی گلدان مسدود کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:12 0:00
لینک مستقیم

يک سخنگوی ميکولا آزاروف، نخست وزير اوکراين، گفته است که «کارمندان نمی‌توانند وارد ساختمان‌ها شوند و مذاکرات با معترضان برای اجازه ورود به کارکنان در جريان است».

وی گفته که نخست وزير هنوز نتوانسته است در محل کار خود حاضر شود.

يوری لوتسنکو، وزير پيشين کشور، که از چهره‌های مخالف دولت است، گفته است: «آنچه که هم اکنون در اطراف ساختمان‌های دولتی در جريان است، اعتصاب است».

اپوزيسيون اوکراين زمانی تمرکز خود را معطوف به ساختمان‌های دولتی کرد که بيش از ۳۵۰ هزار نفر روز يکشنبه به خيابان‌های پايتخت ريختند و بين معترضان و پليس نيز درگيری‌هايی رخ داد.

ويکتور يانوکوويچ که برای يک سفر رسمی عازم چين است، هنوز به اتفاقات اخير در اوکراين واکنش فوری نشان نداده است. رييس دفتر مطبوعاتی وی گفته که کارکنان دفتر رياست جمهوری سر کار هستند ولی از اظهارنظر درباره حضور خود آقای يانوکوويچ در محل کارش خودداری کرد.

مخالفان رييس جمهوری خواستار استعفای وی و دولت شده و گفته‌اند که بايد انتخابات زودرس در اوکراين برگزار شود.

اعتراض‌ها به يانوکوويچ پس از آن آغاز شد که وی حاضر نشد تا پس از سال‌ها آماده‌سازی يک معاهده تجاری مهم با اتحاديه اروپا، آن را امضاء کند و در مقابل اعلام کرد که ارتباط تجاری اين کشور با روسيه را بيشتر خواهد کرد.

گزارش شده که در روز يکشنبه درگيری‌هايی ميان معترضان و نيروهای پليس در نزديکی کاخ رياست جمهوری اوکراين رخ داده است و پليس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده است.

پليس همچنين با گروهی از معترضان که نقاب به چهره زده بودند و قصد داشتند تا يک مجسمه ولاديمير لنين، بنيانگذار اتحاد جماهير شوروی، را سرنگون کنند درگير شد.

بانک مرکزی اوکراين روز دوشنبه کار روزانه خود را از سر گرفت ولی ساختمان شورای شهر همچنان در اشغال معترضان است و از کارمندان آن خواسته شده تا در خانه‌های خود بمانند.
معترضان اوکراینی در خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00
XS
SM
MD
LG