لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

«دولت ائتلافی در اوکراین تشکیل می شود»


قرار است یولیا تیموشنکو برای بار دوم سمت نخست وزیری اوکراین را بر عهده گیرد.
قرار است یولیا تیموشنکو برای بار دوم سمت نخست وزیری اوکراین را بر عهده گیرد.

بر اساس گزارش های منتشره در اوکراین، یک دولت ائتلافی در این کشور بر سر کار خواهد آمد که یولیا تیموشنکو به عنوان نخست وزیر مسئول تشکیل آن است.


شمارش تقريبا تمامی آرا در انتخابات پارلمانی روز يکشنبه اوکراين نشان می دهد که ائتلاف انقلاب نارنجی متشکل از احزاب حامی ويکتور يوشچنکو با اختلاف کمی بر ائتلاف طرفدار ويکتور يانوکويچ، نخست وزير پيروز شده است.



  • شمارش ۹۹ درصد آرا نشان می دهد که ائتلاف طرفداران غرب به رهبری ويکتور يوشچنکو و يوليا تيموشنکو با ۴۵ درصد آرا برنده اين دوره انتخابات شده اند.

شمارش ۹۹ درصد آرا نشان می دهد که ائتلاف طرفداران غرب به رهبری ويکتور يوشچنکو و يوليا تيموشنکو با ۴۵ درصد آرا برنده اين دوره انتخابات شده اند.


اما «حزب مناطق» به رهبری ويکتور يانوکويچ که به طور منفرد ۳۴ درصد آرا را بدست آورده نيز مدعی پيروزی است.


بر اساس گزارش ها، حزب خانم يوليا تيموشنکو از ائتلاف انقلاب نارنجی حدود ۳۰.۸ درصد آراء را بدست آورده و آقای يوشچنکو ۱۴.۲۴ درصد آرا را کسب کرده است.


بنابر اين، ائتلاف اين دو نفر بر آرای کسب شده توسط حزب ويکتور يانوکوويچ که طرفدار مسکو به شمار می رود، غلبه کرده است.


اين انتخابات سومين انتخابات اوکراين در سه سال اخير است که دو رقيب اصلی آن را رييس جمهوری و نخست وزير پيشين اکراين تشکيل داده اند.


ويکتو يوشچنکو، رييس جمهوری بعد از ماه ها رويارويی با ويکتو يانوکوويچ، نخست وزير، ضمن منحل کردن پارلمان خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد تا به بن بست سياسی کشورش پايان دهد.


تظاهرات مردمی برای برگزاری انتخابات مجدد در اوکراين که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ آغاز شد، به انقلاب نارنجی شهرت يافت.


آقای يوشچنکو بعد از پيروزی در انتخابات نارنجی، خانم تيموشنکو را به عنوان نخست وزير انتخاب کرد، اما دولت وی به دليل اختلافات درون گروهی سقوط کرد.


XS
SM
MD
LG