لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

اوکراین: امیدهای جهان به صلح در شرق اوکراین نابود شده است


اوکراین روز سه شنبه ۲۸ بهمن و به دنبال هجوم شورشیان هوادار روسیه به شهر دبالتسو با سلاح‌های اتوماتیک و خمپاره، شبه نظامیان و مسکو را متهم به نابودی طرح صلح مینسک کرد.

والری چالی، رییس ریاست جمهوری اوکراین، در یک نشست خبری گفت: «امیدهای جهان برای صلح از بین رفته است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با بیان اینکه «روسیه و جمهوری خودخوانده دونتسک از توافق برای برقراری آتش بس پیروی نمی‌کنند»، هشدار داد که وضعیت در شرق اوکراین به سمت وخامت پیش می‌رود.

این مقام اوکراینی از اتحادیه اروپا و ناتو خواست که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه را به دلیل نقض آتش بس محکوم کنند.

این درخواست دولت اوکراین پس از تصرف شبکه حمل و نقل شهر دبالتسو توسط جدایی طلبان اعلام شد.

رییس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت کیف از اتحادیه اروپا و ناتو می‌خواهد جدایی طلبان را برای نقض آتش بسی که با حمایت دولت‌های اروپایی امضا شده است، قاطعانه محکوم کنند.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد، جنگ در شرق اوکراین بیش از ۵۶۰۰ کشته و بیش از یک میلیون بی‌خانمان به جا گذاشته و جنگ، قلب صنعتی کشور را به ویرانه تبدیل کرده است.

بر اساس یکی از بندهای قرارداد آتش بس، شورشیان و نیروهایی اوکراینی در مهلت تعیین شده تا روز سه شنبه ۲۸ بهمن باید سلاح‌های سنگین خود را از خط مقدم خارج کنند.

ولادیمیر کنونوف، یکی از فرماندهان جدایی طلبان در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه گفت بیشر قسمت‌های شهر دبالتسو تحت کنترل آنهاست و از نیروهای دولتی اوکراین خواست تا تسلیم شوند.

او گفت: «تنها امکان آنها به جا گذاشتن تسلیحات، به زمین گذاشتن اسلحه و تسلیم شدن است».

مقامات اوکراینی تاکنون واکنشی به این موضوع نشان ندادند.

این موضع‌گیری شورشیان پس از تبادل آتش سنگین در شهر دبالتسو که اکنون در محاصره آنها است اعلام شد.

نیروهای دو طرف ادعا می‌کنند که طبق مرزبندی مقرر شده در توافق آتش بس شهر دبالتسو در منطقه تحت کنترل آنها قرار می‌گیرد. اختلاف بر سر این موضوع در مذاکرات آتش بس هفته گذشته با مشارکت فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه به نتیجه نرسید.

شورشیان گفتند به زودی تخلیه سلاح‌های سنگین از بخش‌هایی از خط مقدم را آغاز می‌کنند. ادوارد باسورین، یکی از فرماندهان نظامی شورشیان در یک گفت‌وگوی کوتاه تلویزیونی گفت: «ما نخستین گام را بر می‌داریم و تخلیه سلاح‌های سنگین از خط مقدم را شروع می‌کنیم». با این حال، وی زمانی برای این اقدام مشخص نکرد.

در همین حال دولت اوکراین بر رعایت آتش بس پیش از تخلیه تسلیحات سنگین تاکید می‌کند.

خبرنگاران آسوشیتدپرس روز سه شنبه ۲۸ بهمن شاهد چند دور شلیک سلاح‌های سنگین توسط نیروهای دولتی به مواضع شورشیان در اطراف دبالتسو بودند. صدای شلیک تسلیحات سنگین از جمله موشک‌های گراد در تمام صبح به گوش می‌رسید.

آندری لیسنکو، سخنگوی نیروهای دولتی اوکراین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت جدایی طلبان در طول شب گلوله باران مواضع نیروهای دولتی در دبالتسو را ادامه دادند.

او افزود در ۲۴ ساعت گذشته پنج تن از نیروهای دولتی کشته و ۹ تن دیگر مجروح شدند.

توافقنامه آتش بس هفته گذشته با حمایت کشورهای اروپایی تنظیم و از روز یکشنبه به اجرا گذاشته شد. بر اساس یکی از بندهای آن، خارج کردن تسلیحات سنگین از روز دوم و پس از توقف جنگ باید اجرا شود. آندری لیسنکو گفت این شرط هنوز اجرا نشده است.

در هفته‌های اخیر، جنگ در بعضی از مناطق شرق اوکراین کاهش یافته بود.

روپرت کولوایل، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه شنبه در یک نشست خبری در ژنو گفت سازمان ملل نگران تداوم گلوله باران است و هنوز نتوانسته است که درباره آمار تلفات و وضعیت غیرنظامیان اطلاعات موثقی به دست آورد.

او افزود: «هنوز روشن نیست چه تعداد غیرنظامی در آن مناطق هستند. ما بخصوص نگران غیرنظامیانی هستیم که ممکن است در این وضعیت محاصره شده باشند. معتقدیم که ممکن است حدود چند هزار نفر در زیر زمین‌ها پناه گرفته باشند و با مشکل غذا، آب و سایر نیازمندی‌های اساسی مواجه باشند».

در مناطق دیگر شرق اوکراین، دستکم یکی از رهبران شورشیان گفت نیروهای او خارج کردن سلاح‌های سنگین را شروع کرده‌اند.

خبرگزاری روسی تاس به نقل از ایگور پلوتینتسکی رهبر جمهوری خودخوانده مردمی لوهانسک در شمال شرقی دبالتسو گفت: «شب گذشته در خط مقدم بودم، تانک‌ها و توپخانه ما در حال عقب نشینی هستند».

او افزود انتظار دارد دولت اوکراین هم اقدام مشابه‌ای انجام دهد.

تایید صحت و سقم این ادعای شورشیان به خاطر محدودیت‌های امنیتی در منطقه ممکن نیست. اما آندری لیسنکو سخنگوی نیروهای دولتی اوکراین گفت چنین جابجایی و یا تحرکاتی را ندیده‌اند.

قرار است جدایی طلبان موضوع تخلیه تسلیحات سنگین را با حضور نمایندگان اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان گروه ناظر بر اجرای آتش‌بس بررسی کنند.

دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت رهبران آلمان، روسیه و اوکراین در مورد «اقدامات مشخص برای عملی کردن فعالیت سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان گروه ناظر» در دبالتسو توافق کردند. اما به جزئیات این اقدامات اشاره مشخصی نکرد.

XS
SM
MD
LG