لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

«بیانیه‌ای در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین امضا خواهد شد»


آغاز نشست رهبران چهار کشور اوکراین، آلمان، فرانسه و روسیه برای بحثث درباره بحران شرق اوکراین
آغاز نشست رهبران چهار کشور اوکراین، آلمان، فرانسه و روسیه برای بحثث درباره بحران شرق اوکراین

منابع اوکراینی می‌گویند که صدراعظم آلمان و روسای جمهوری فرانسه، اوکراین و روسیه بیانیه‌ای در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین صادر خواهند کرد.

منابع اوکراینی می‌گویند رهبران این کشورها که نشست چهار جانبه‌ای را در مینسک، پایتخت بلاروس، با هدف دستیابی به یک توافق آتش بس در شرق اوکراین آغاز کرده‌اند بیانیه مشترکی در حمایت از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین امضا خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۲ بهمن به نقل از یک عضو هیات اوکراینی شرکت کننده در گفت‌و‌گو‌ها گفت سند جداگانه‌ای نیز توسط گروه سه‌جانبه «تماس» شامل روسیه، اوکراین و سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور التزام به طرح آتش بسی که در ماه سپتامبر گذشته در مینسک تهیه و توسط رهبر جدایی طلبان اوکراین نیز امضا شده بود صادر خواهد شد.

نشست روسای جمهوری آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه در حالی روز چهارشنبه در مینسک آغاز شد که جدایی طلبان طرفدار روسیه با تشدید حملات خود، فشار بر دولت کیف را افزایش داده‌اند.

به گفته ارتش اوکراین در شبانه روز گذشته نوزده نظامی این کشور جان‌شان را در درگیری‌های شرق اوکراین و در نزدیکی دبالتسف از دست داده‌اند. این رقم یکی از بالاترین تلفات ارتش اوکراین در درگیری‌های ۹ ماه گذشته است.

شورشیان که ماه ژانویه به آتش بس پنج ماهه با دولت اوکراین پایان دادند می‌کوشند نیروهای دولتی را در شهر استراتژیک دبالتسف به محاصره در آورده و موقعیت خود را مستحکم کنند.

تاکنون بیش از ۵۰۰۰ نفر در درگیری‌های اوکراین کشته شده‌اند، و واشینگتن اکنون آشکارا موضوع ارسال سلاح به دولت اوکراین برای دفاع در برابر «تجاوز روسیه» را مطرح می‌کند. مسئله‌ای که چشم انداز یک جنگ نیابتی در قلب اروپا بین دشمنان دوران جنگ سرد را به میان می‌کشد.

نشست مینسک در چارچوب یک طرح پیشنهاد شده از سوی فرانسه و آلمان برای توقف جنگ برگزار می‌شود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه مذاکرات با پترو پوروشنکو رییس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را آغاز کرده‌اند.

چهار رهبر ابتدا پشت درهای بسته ملاقات کردند و قرار است هیات‌های نمایندگی چهار کشور نیز بعدا به آنان بپیوندند.

پوروشنکو پیش از این نشست گفت که در صورت فروکش نکردن درگیری‌ها و عدم برقرای آتش بس، وضعیت «از کنترل خارج خواهد شد».

امید برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات اندک به نظر می‌رسد و بستگی به آن دارد که دولت اوکراین امتیازات بیشتری به شورشیان در حال پیشروی در میدان نبرد دهد. از سوی دیگر احتمال موافقت شورشیان با بازگشت به موقعیت‌های قبلی بعید به نظر می‌رسد.

با این حال روسیه به توافق خوشبین است و به گفته یک دیپلمات روسیه احتمال رسیدن به توافق ۷۰ درصد است.

این دیپلمات روس می‌گوید: «روسای جمهوری برای هیچ (به مینسک) سفر نکرده‌اند».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز گفته که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات حاصل شده است اما پافشاری کیف بر کنترل مرز روسیه و اوکراین، که بخشی از آن در کنترل جدایی طلبان است می‌تواند توافق را به تعویق بیاندازد.

مذاکرات مینسک در حالی انجام می‌شود که هیاتی از صندوق بین المللی پول در تلاش است تا مذاکراتی برای کمک مالی به اوکراین برای رهایی از از ورشکستگی که فساد، سو مدیریت و جنگ برای این کشور به ارمغان آورده است انجام دهد.

آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین نسبت به عقد قرارداد دریافت وام در روزهای آینده ابراز امیدواری کرده است.

XS
SM
MD
LG